Negotia donerer 30 000 kroner til Røde Kors humanitære hjelp i Ukraina

- Vi står i solidaritet med det ukrainske folkets lidelse i denne mørke tiden. På vegne av våre medlemmer har Negotia derfor bidratt med 30 000 kroner til Røde Kors' humanitære bistand i Ukraina, sier Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia.
Negotia og YS støtter det ukrainske folket.  Foto: Thomas Brun/NTB Kommunikasjon
Negotia og YS støtter det ukrainske folket. Foto: Thomas Brun/NTB Kommunikasjon

Russlands militære angrep på Ukraina har tvunget flere hundre tusen mennesker på flukt. Ifølge Røde Kors er frivillige i Ukraina i full gang med å hjelpe befolkingen der sikkerhetssituasjonen tillater det. De deler ut klær, mat og vann og tilbyr overnatting. Ukrainas Røde Kors jobber også med å skaffe blodgivere, og gir akutt helsehjelp og førstehjelp.

- Det er viktig at fagbevegelsen her i Norge og internasjonalt viser sin støtte til Ukraina, både gjennom ord og handling. Pengene fra Negotia vil brukes til viktig nødhjelp som helsehjelp, mat, vann og varme klær, sier Olav Aasland, tillitsvalgt for Negotia i Røde Kors.

Flere av nabolandene til Ukraina forbereder seg nå på å ta imot ukrainere som flykter over grensen.

- Vi står sammen med den internasjonale fagbevegelsen om å fordømme Putins krigføring, sier Monica A. Paulsen.

Negotia har sammen med YS og de andre forbundene i dag vedtatt en støtteerklæring til ukrainernes frihetskamp. Hovedstyret har bevilget 300 000 kroner til ITUC sitt internasjonale solidaritetsfond for Ukraina.

- YS krever at Norge bidrar med humanitær hjelp til Ukraina, og er med på å etablere trygge flyktningeruter til resten av Europa og Norge, sier Negotias forbundsleder.

Negotia og YS støtter det ukrainske folket. Foto: Thomas Brun/NTB Kommunikasjon