Negotia avviser nye forslag fra Felleskjøpet på å løse streiken

I helgen har Felleskjøpet tatt nye initiativ overfor Negotia for å komme til en løsning som kan få slutt på streiken. Fremfor å komme oss i møte svarte Negotia med ytterligere nye krav.

På torsdag sendte Felleskjøpet et tilbud til Negotia for å få til en løsning på streiken. Dette ble blankt avvist uten at Negotia var villige til å møte oss ved forhandlingsbordet, men i stedet kom med nye krav.

I helgen initierte Felleskjøpet nok en ganget et forslag til løsning basert på ny informasjon i media, der det fremkom en bekymring for bortfall av rettigheter i en overgangsperiode mellom to tariffavtaler. Dette var for oss et nytt moment vi ønsket å ha en dialog med Negotia om. Felleskjøpet sendte derfor et forslag til Negotia for å komme i møte på denne bekymringen.

- Felleskjøpet har et sterkt ønske om å komme til en rask løsning på denne konflikten og vi ville gjerne få til en løsning slik at vi igjen kan garantere at alle husdyr får nok fôr, sier direktør Kari Wang Olsen.

Vi beklager at Negotia ikke har kommet Felleskjøpet i møte på vårt tilbud og at streiken dermed fortsetter. Dessverre kom Negotia også denne gang med ytterligere nye motkrav. I tillegg er det vanskelig å ha en dialog når vi opplever at retorikken og kravene endrer seg fra utspill til utspill i media.

-Vi undres også over at Negotia stiller spørsmål om tariffmessige forhold når Felleskjøpet skal over til Norges største arbeidsgiverorganisasjon NHO. Vi i Felleskjøpet føler oss trygge på at det å bli medlem i NHO vil ivareta våre medarbeidere på en god måte. For å gjøre det helt klart: Ingen kommer til å miste alt, slik Negotia uttaler i media i helgen. Ingen vil heller stå uten en avtale i en overgangsperiode, avslutter Kari Wang Olsen, direktør HR i Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet gjør sitt ytterste for å tilpasse driften etter de ressursene som er tilgjengelige for å minimere negative konsekvenser for alle berørte. Felleskjøpet beklager at streiken YS har valgt å gå ut i rammer våre kunder.

Felleskjøpet har en omsetning på 16 milliarder og 3600 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.