Nedlagt kraftverk får nytt liv i Ålvik

I arbeidet med nytt torg og lekeplass for den lille industribygda Ålvik, har Mad arkitekter hentet deler fra Gamle Bjølvo kraftanlegg ned fra fjellet og omdannet dem til lekeapparater, benker og blomsterpotter.
Vannrør fra det nedlagte kraftverket har fått nytt liv som blomsterkasser og benker på torget i Ålvik. Foto: Mad arkitekter

Det gamle kraftverket ble revet i 2017. Siden har elementer som rør og reisverk blitt stående igjen opp i fjellet. Ved å benytte elementer fra det historiske kraftverket, løftes den viktige industrihistorien frem midt i sentrum.

- Sammen med Mad arkitekter har vi på skapt et torg som er med på å forsterke vår identitet, sier ordførerer i Kvam herad, Torgeir Næss (Ap).

Nå tror han at flere innbyggere vil ta den flotte møteplassen i bruk og at torget blir en attraksjon og identitetsmarkør for Ålvik.

Ombruk gir byrommet sjel

- Vi er veldig begeistret for de valgene som kommunen her har foretatt. Målet har vært å skape en god møteplass og et byrom som forteller nye generasjoner om bygdas viktige industrihistorie, sier arkitekt Sveinung Grøneng Havn i Mad arkitekter.

- Grepet med å hente disse svære elementene ned fra det nedlagte kraftverket oppe i fjellet, for så å gi det nytt liv i form av noe som folk kan ta på, sitte på og leke med, gir innbyggerne i Ålvik nærhet til sin historie og et byrom det er godt å være i, tror Grøneng Havn.

- De historiske elementene som er benyttet, kommer til å holde seg i minst 100 år til. Dette er dermed fornuftig materialvalg i et bærekraftsperspektiv og helt i Mad arkitekters ombruks- og gjenbruksånd. Det gjør oss litt spesielt entusiastiske for dette prosjektet, forteller arkitekten.

Ny attraksjon i Kvam og Hardanger

- Prosjektet kombinerer tradisjonell industriestetikk med nye formuttrykk. Med de arkitektoniske og historiske kvalitetene vil industriparken kunne bli en ny attraksjon i Kvam og Hardanger. For Kvam herad er det også et ønske at torgområdet skal brukes mer, gi økt handel i tillegg til positiv oppmerk rundt Ålvik, avslutter ordfører Næss.

For mer informasjon, ta kontakt med arkitekt Sveinung Grøneng Havn, mobil: 954 83 385, e-post: sgh@mad.no

Her har en bærebukk fra rørgaten blitt til huskestativ og vannrør til sklie og tunnel. Foto: Mad arkitekter

Morselskapet, Mad AS består av selskapene Mad arkitekter AS i Oslo, Bergen, Stavanger og Fredrikstad, Sane AS og Nomad AS.

Virksomhetene med totalt 115 medarbeidere, tilbyr spesialkompetanse innen plan, urbanisme, arkitektur, miljø og bærekraft, interiørarkitektur, landskapsarkitektur og produktdesign.