Nedgang i salget på Black Friday
Omsetningen på Black Friday 2019 gikk ned med 1 prosent sammenlignet med Black Friday 2018, men omsetningen i Black Week økte med 6,6 prosent.

− Black Friday kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. Dette gir folk flere muligheter til å benytte seg av de gode tilbudene, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Omsetningen i uke 48 økte med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Den kraftige veksten skyldes forskyvningen av Black Friday fra uke 47 i 2018 til uke 48 i år.
− Ser vi de siste tre ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen. Sett i sammenheng er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier, sier Stende.
Størst vekst innen hus og hjem
Størst vekst i uke 46-48 hadde butikker innen hus og hjem. Her økte omsetningen med 6,4 prosent sammenlignet med 2018.
− Førjulstiden er i tillegg til pakker og god mat en tid for å fornye interiøret hjemme. Butikkene innen hus og hjem omsatte for 17 prosent mer i Black Week i år enn i fjor. Stemningen fra butikkene smitter over på forbrukernes hjem i førjulstida, sier Stende.
Størst omsetning i nord og sør
I uke 46-48 samlet har det vært høyest vekst i Nord-Norge. Her har omsetningen økt med 4,6 prosent sammenlignet med i fjor. Sørlandet er like bak, men en økning på 4,3 prosent.
− Store byer på Sørlandet og i Nord-Norge profileres som julebyer, dette slår ut på omsetningene, sier Stende.
På Vestlandet har omsetningen økt med 3,9 prosent, mens den i Trøndelag og på Østlandet har gått opp med 2,1 og 1,3 prosent.
I uke 48 var veksten størst på Sørlandet. Der økte omsetningene med 49,4 prosent. På Vestlandet økte omsetningen med 40,6 prosent. I Nord-Norge, Trøndelag og på Østlandet var veksten på 33-34 prosent.
− Den sterke veksten skyldes igjen forskyvningen av Black Week, men omsetningen har økt i alle landsdeler den siste tiden, sier Stende.
Kategori |
Omsetningsendring uke 48 2018-2019 |
Omsetningsendring uke 46-48 2018-2019 |
Mat og drikke |
2,5 prosent |
2,1 prosent |
Klær, sko og vesker |
64,8 prosent |
-0,7 prosent |
Spesialbutikker |
37,6 prosent |
1,1 prosent |
Hus og hjem |
69,7 prosent |
6,4 prosent |
Butikkhandel i kjøpesenter totalt |
39 prosent |
2,2 prosent |
Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) |
36,6 prosent |
2,5 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Matprisene steg som forventet i juni11.7.2022 09:24:24 CEST | Pressemelding
Økte drivstoffpriser bidrar til høyere matvarepriser
Grensehandelen øker betydelig8.7.2022 08:17:13 CEST | Pressemelding
Som ventet viser den utvidede grensehandelsundersøkelsen til SSB at grensehandelen ligger på et høyere nivå enn tidligere antatt.
Turister gir milliarder i kassa i Nordland29.6.2022 10:24:26 CEST | Pressemelding
Butikkhandelen i Nordland omsatte i juli og august i fjor for fem milliarder kroner. Det er nest mest på landsbasis.
Trøndelag på sjetteplass på omsetningstoppen i fjor sommer29.6.2022 10:24:19 CEST | Pressemelding
Sommerhandelen forblir viktig for Trøndelag, men 2022 kan bli svakere.
Sommerhandelen i Innlandet økte med tre prosent29.6.2022 10:18:07 CEST | Pressemelding
Handelen omsatte for 7,5 milliarder kroner i Innlandet juli og august i fjor. Ringsaker og Hamar trekker opp snittet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom