NAZARBAYEV GÅR AV SOM PARTILEDER

Kasakhstans første president, Nursultan Nazarbayev overfører nå makten i Kasakhstans regjerende parti til president Kassym--Jomart Tokayev. Nazarbayev fortsatte å fungere som leder av Nur Otan-partiet etter at han trakk seg som president i mars 2019. Nur Otan ble opprettet i 1999 og har flertallet i parlamentet i Kasakhstan.

Nursultan Nazarbayev og Kassym--Jomart Tokayev (elbasy.kz)

«Prosedyren for maktovergangen vil bli utført i samsvar med partiets vedtekter», uttaler Nazarbayevs talsperson Aidos Ukibay.

«Når regjeringspartiet nå også skifter leder, er det en helt naturlig fortsettelse av maktovergangen," forklarte Ukibai, og la også vekt på at det er viktig med et godt samspill mellom partiet og presidenten, spesielt i situasjoner med globale kriser. Han pekte på pandemien som et eksempel.

Tidligere i år overlot Nursultan Nazarbayev også formannskapet i nasjonens Folkeforsamling (Assembly of the People) til president Tokayev. Folkeforsamling er et konstitusjonelt organ som har som mål å styrke den interetniske samarbeidet i nasjonen.

I morgen, 1. desember vil Kasakhstan markere 30-årsjubileet for valget av sin første president.

Nursultan Nazarbayev og Kassym--Jomart Tokayev (elbasy.kz)