Nasjonal transportplan 2022-2033: Fylkesoversikt Troms og Finnmark
Vei
- E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt, Lødingen, Evenes, Sortland, Harstad, Kvæfjord og Tjeldsund kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner
Det skal bygges 82 km ny tofelts vei. 27 km av dette er i tunneler. Prosjektet vil korte inn strekningen mellom Tjeldsund bru og Gullesfjordbotn med om lag 30 km. Reisetiden reduseres med 39 minutter. Veien skal bygges ut som et offentlig-privat samarbeid (OPS-prosjekt), og det legges til grunn et kostnadsanslag på 9,2 mrd. kr. Det er prioritert oppstart med et statlig bidrag på om lag 5 milliarder kroner i første seksårsperiode. I tillegg kommer bidrag fra bompenger. - E8 Sørbotn–Laukslett, Tromsø kommune
Det skal bygges en ny vei som er kortere og mer trafikksikker enn dagens vei. E8 er innfartsåren mot Tromsø, og det er mange ulykker på strekningen. Ny vei på vestsiden av Ramfjorden, vil gi et bedre miljø for de som bor langs dagens strekning. Prosjektet skal koste om lag 2 milliarder kroner. Det er prioritert oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode. - E8 Flyplasstunnelen, Tromsø kommune
Prosjektet er en del av Bypakke Tenk Tromsø. Det skal bygges tunnel mellom Breivika og Langnes. Det vil også bygges veier mellom tunnelen og kryss og veier inn mot den nye tunnelen. Kostnadsanslaget for prosjektet er 1,8 milliarder kroner. Det prioritert oppstart i første seksårsperiode med et statlig bidrag på 50 millioner kroner. I tillegg kommer bompenger. - E6 Nordkjosbotn–Hatteng, Balsfjord og Storjord kommuner
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å gjøre tiltak som sørger for en bedre og mer trafikksikker vei, spesielt for næringstransporten. Gjøre veien bredere, rette ut svinger og forsterke veiens bæreevne er eksempler på aktuelle tiltak. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen, ligger på om lag 1,8 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt. - E6 Olderdalen–Langslett, Kåfjord og Nordreisa kommuner
Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å gjøre tiltak som sørger for en bedre og mer trafikksikker vei. Gjøre veien bredere, rette ut svinger og forsterke veiens bæreevne er eksempler på aktuelle tiltak. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen, ligger på om lag 2,1 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt. - E45 Kløfta, Alta kommune
Veien har stor skredfare, og er spesielt krevende vinterstid. Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning blir sykkelvei om sommeren. Kostnadsanslag for prosjektet er 1,1 milliard kroner. Det er prioritert oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.
- E69 Skarvbergtunnelen, Porsanger kommune
Ny vei på nesten 7 kilometer, halvparten i tunnel. Veien er i dag skredutsatt. Prosjektet har et kostnadsanslag på 1,4 milliarder kroner og er under bygging. Det er lagt til grunn 230 millioner kroner i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.
- Rv. 94 Akkarfjord–Jansvannet – utbedringsstrekning
Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger, stenges ofte og har skredfare. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt til grunn 690 millioner kroner til tiltakene, med oppstart og fullfinansiering prioritert i første seksårsperiode.
- Rv. 94 Mollstrand–Grøtnes – utbedringsstrekning
Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger, stenges ofte og har skredfare. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt til grunn 300 millioner kroner til tiltakene, med oppstart og fullfinansiering prioritert i første seksårsperiode.
Bysatsing
- Byvekstavtale Tromsø
Det er lagt til grunn om lag 80 milliarder kroner til byområdene i NTP. Dette inkluderer tilrettelegging for inngåelse av byvekstavtale med Tromsø. Hovedformålet i byvekstavtalene er at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Det skal legges til rette for kollektiv, syklende og gående - få mindre kø, mindre luftforurensing og støy samt redusere utslipp av klimagass.
For de fem mindre byområdene, som Tromsø er en del av, betyr det belønningsmidler til kollektivtiltak og midler til mindre investeringer i kollektivtransport og for syklende og gående.
Staten har også prioritert midler for å følge opp bompengeavtalen fra 2019.
Kyst
- Bognes–Tjeldsundet–Harstad, Hamarøy, Narvik, Lødingen, Tjeldsund og Harstad kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner
Tiltakene skal gi økt bredde og større dybde i farvannet. Sjømerkene skal fornyes og oppgraderes. Dette vil øke sikkerheten og framkommeligheten. Det er lagt til grunn 284 millioner kroner til tiltakene, alt i første seksårsperiode. - Innseiling Vardø havn, Vardø kommune
Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Vardø havn. Dette vil gi økt sikkerhet, bedre framkommelighet og tilrettelegge for at større fartøy kan seile inn til havna, som har stor fiskeriaktivitet. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 200 millioner kroner. Det er lagt til grunn oppstart med 65 millioner kroner i første seksårsperiode. - Innseiling Kjøllefjord havn, Lebesby kommune
Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Kjøllefjord havn. Dette vil gi økt sikkerhet, bedre framkommelighet og tilrettelegge for at større fartøy kan seile inn til havna, som har stor fiskeriaktivitet. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 208 millioner kroner. Det er lagt opp til oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode. - Innseiling Leirpollen, Tana kommune
Innseilingen skal mudres og det skal settes opp nye sjømerker i farvannet inn mot Leirpollen. Dette vil redusere sannsynligheten for ulykker. Innseilingen er i dag smal med mange kursendringer og for grunn til at de største fartøyene kan seile fullastet. Kostnadsanslagene for tiltakene er på 109 millioner kroner. Prosjektet har oppstart og er fullfinansiert i første seksårsperiode. - Innseiling Årviksand havn, Skjervøy kommune
Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Årviksand havn. Dette vil gi økt sikkerhet, bedre framkommelighet og tilrettelegge for at større fartøy kan seile inn til havna, som har stor fiskeriaktivitet. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 67 millioner kroner. Det er lagt opp til oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode. - Innseiling Senjahopen, Senja kommune
Det skal gjøres utdypinger i innseilingen og havna. Dette vil gjøre innseilingen sikrere, tilrettelegge for større fartøy og gi muligheter for nye næringsareal. Kostnadsanslaget er 127 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.
- Engenes fiskerihavn, Ibestad kommune
Det skal gjøre utdypinger i havna og moloen skal bygges ut. Dette vil gjøre innseilingen sikrere, tilrettelegge for større fartøy og gi muligheter for nye næringsareal. Kostnadsanslaget er 95 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.
- Gamvik fiskerihavn, Gamvik kommune
Det skal gjøre utdypinger i havna og moloen skal bygges ut. Dette vil gjøre innseilingen sikrere, tilrettelegge for større fartøy og gi muligheter for nye næringsareal. Kostnadsanslaget er 72 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.
- Kamøyvær fiskerihavn, Nordkapp kommune
Det skal gjøre utdypinger i havna og moloen skal bygges ut. Dette vil gjøre innseilingen sikrere, tilrettelegge for større fartøy og gi muligheter for nye næringsareal. Kostnadsanslaget er 33,5 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsministeren klipte snor for ny E39 mellom Betna og Hestnes25.6.2025 13:42:11 CEST | Pressemelding
Onsdag 25. juni vart parsellen mellom Betna og Hestnes på E39 i Sør-Trøndelag opna av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringa vil starte arbeidet med riksvei 70 Fale bru25.6.2025 12:05:54 CEST | Pressemelding
Nå starter arbeidet med ny Fale bru på riksvei 70 i Møre og Romsdal. Prosjektet ble trukket fram som aktuelt for oppstart i 2025 i statsbudsjettet for 2025.
Norge får europeisk pris for trafikksikkerhet24.6.2025 15:18:51 CEST | Pressemelding
Den europeiske trafikksikkerhetsprisen for enestående fremgang innenfor veitrafikksikkerhet går i år til Norge. Norge er landet i Europa med færrest drepte i forhold til innbyggertallet, og tildeles prisen for vedvarende engasjement og imponerende resultater i arbeidet med å redde liv i trafikken. Det er den uavhengige europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council (ETSC) som står bak prisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom