Når hytta blir primærbolig

Hjemmekontoret med alle sine kommunikasjonsbehov og rutiner er for mange flyttet til fjellheimen. Hyttene fylles opp og brukes som primærbolig for hele familien. - Brannsikring kan redde liv og bør være minst like viktig som fjellvettreglene for alle på hytteopphold, sier kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Ta grep og sjekk at røykvarsleren og brannslukningsapparatet på hytta er i orden.

15 000 mangler brannsikring

Det er om lag 440 000 hytter i Norge og ifølge Norsk brannvernforening mangler over 15 000 fungerende brannvarslere. Mange av hytteeierne har gode rutiner når det gjelder brannsikring, men ikke alle vet at det er samme krav til brannsikring av hytter som til ordinære boliger, sier Sissel Eckblad.

Flere tusen hytter mangler brannvernutstyr

Uansett om du eier eller leier fritidsboligen anbefaler vi en sjekk av røykvarsleren og av slukkeutstyret. Ta grep og sjekk at røykvarsleren og brannslukningsapparatet på hytta er i orden. Brannsikring er eiers ansvar, men det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med brannsikringen.

Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men det nytter ikke å ha røykvarsler og brannslukningsapparat hvis det ikke fungerer.

Ifølge en undersøkelse fra Norsk brannvernforening, basert på hva hytteeiere selv har meldt inn, mangler fire prosent brannslukkingsapparat, mens tre prosent ikke har røykvarsler. Det ser kanskje lite ut, men når vi snakker antall, er vi oppe i godt over 15 000 hytter.

Husk vedlikehold av brannsikringen

Ifølge Brannvernforeningen er det over 750 branner og branntilløp i året og de fleste branner skyldes menneskelig adferd som glemsel, uoppmerksomhet, uforsiktighet, slurv og mangel på kunnskap. De har følgende gode råd til vedlikehold av brannsikringen:

• Røykvarslerbatteriet bør byttes minst en gang årlig.
  • Hver gang du tar i bruk hytta, bør røykvarsleren testes med testknappen.
  • Pulverapparat bør vendes opp ned slik at pulveret ikke klumper seg, og man må sjekke at trykkindikatoren peker på det grønne feltet.

Vi har laget en sjekkliste for en brannsikker hytteferie, og jeg anbefaler alle å henge listen et synlig sted i hytta slik at alle som benytter hytta kan finne den, avslutter Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Sector Alarms tips for brannsikker hytteferie:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret
    •             Fjern brennbare materialer som ligger i nærheten av den åpne peisen
    •             Forlat aldri komfyren under matlaging
    •             Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
    •             Sjekk at levende lys er slukket
    •             Ikke gå fra hytta med elektriske apparater i bruk
    •             Vær ekstra varsom ved bruk av gass. Sjekk utstyr og slanger jevnlig
    •             Sjekk at ingen varmeovner er tildekket
    •             Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
    •             Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
    •             Slukk levende lys når du forlater rommet
    •             Ha brannøvelser med barna i familien
    •             Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon

Heng opp huskelisten på en plass som alle hyttegjestene ser.

Sector Alarm, som har hovedkontor i Oslo,  har mer enn 550 000 kunder, og over 2000 medarbeidere i Norge, Sverige, Irland, Finland, Spania og Frankrike.