Når en ikonisk merkevare skal beskrives med musikk og dans
Personer over hele verden, og gjennom mange generasjoner, deler opplevelsen av å drikke en kald Coca-Cola. En undersøkelse viser imidlertid at svært få greier å beskrive denne opplevelsen med ord. I en ny kampanje tolkes dermed smaken av Coca-Cola gjennom musikk og dans, til et lydspor av Tyler, the Creator. Her i landet er Birgit Skarstein valgt ut til å invitere nordmenn med på kampanjedansen.

Smaken av Coca-Cola er en av verdens mest kjente. En ny undersøkelse viser imidlertid at nesten 70 % av nordmenn synes det er vanskelig å beskrive følelsen det gir å drikke Coca-Cola med ord. I andre land er resultatene de samme. Med sin nye kampanje fokuserer dermed Coca-Cola på hva «the Coke experience» handler om; hvordan opplevelsen kan uttrykkes nonverbalt.
Tonje Haugen, Senior Brand Manager i Coca-Cola i Norge, mener dette er riktig kampanje til riktig tid:
– Dette er en glad, positiv kampanje som passer godt til årstiden vi nå beveger oss inn i. Opplevelsen av Coca-Cola har alltid vært sammensatt – den første kalde slurken, den komplekse smaken og gjenkjennelsen – og ikke så lett å sette ord på. Det er spennende å se hvordan den tolkes gjennom musikk og dans, og ikke minst at alle kan være med på denne dansen, sier Tonje Haugen, som er spent på hvilket danseengasjement kampanjen etter hvert vil vekke blant våryre nordmenn.
Tyler, the Creator gir en musikalsk tolkning
Kampanjefilmen tar utgangspunkt i den første slurken av en kald Coca-Cola, og uttrykkene som fort brukes for å uttrykke den gode følelsen som sprer seg gjennom kroppen – «Ahhhh! Oooh! Yeah!”.
Det kanskje viktigste elementet er musikken. Den visjonære rapperen og produsenten Tyler, the Creator har nemlig laget et eksklusivt lydspor til filmen, der han tolker og gir liv til følelsen av en kald Coca-Cola.
– Jeg setter stor pris på muligheten til å få jobbe med Coca-Cola på denne kampanjen. Og resultatet ble fantastisk, sier Tyler selv.
Birgit Skarstein byr opp til dans
Her hjemme er Birgit Skarstein blant dem Coca-Cola har valgt som ansikt for kampanjen. Oppgaven løser hun på en måte hun har blitt kjent for den siste tiden – ved å danse. I den nye kampanjen vil nemlig Coca-Cola gi sine fans nye, fysiske måter å beskrive opplevelsen av en Coca-Cola, og dette gjør de gjennom dans.
Lydsporet til Tyler, the Creator er utgangspunktet for «The Coca-Cola Kick-Shuffle», en dans som er laget for å uttrykke følelsen av å drikke en Coca-Cola. Det gjør den gjennom spesielle og morsomme «moves» som alle kan prøve seg på, og tolke slik man selv føler for.
Birgit vil, sammen med andre norske profiler, legge ut sine tolkninger av dansen i sosiale medier, og oppfordre folk til å prøve selv.
– Jeg har aldri tidligere gjort samarbeid som dette, men syntes dette virket som en veldig gøy kampanje å være med på. Gleden av musikk og dans kan være ekstra berikende i disse tider, og det å oppfordre alle til å bevege seg med morsomme moves til en fengende låt er noe jeg veldig gjerne ønsker å bidra til, sier Birgit Skarstein selv, og fortsetter:
– Jeg gleder meg til å tolke kick-shuffle-dansen med mitt eget uttrykk, vise den til følgerne mine, og ikke minst – se hvilken respons det blir når folk oppfordres til å gjøre denne dansen selv, og dele den med alle andre, avslutter Birgit Skarstein.
Bred eksponering
Den nye kampanjen blir synlig blant annet som film på TV og i digitale flater, og i sosiale medier. Kampanjefilmen er laget av Wieden+Kennedy London, og regissert av Los Perez i Caviar Films, og altså med originalt lydspor av Tyler, The Creator.
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@ccep.comBilder
Lenker
Om Coca-Cola European Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Company Norge og Coca-Cola European Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Company Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola European Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge, TAB X-tra®, Glaceau Smartwater®, bonaqua®, Adez®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, CHAQWA®. Coca-Cola European Partners Norge har i overkant av 600 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg saker fra Coca-Cola European Partners Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola European Partners Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Coca-Cola European Partners Norge
Den beste noensinne?22.4.2021 11:31:35 CEST | Pressemelding
Nå smaker den annerledes: Coca-Cola uten sukker har fått ny smak, og – sammen med originale Coca-Cola og Coca-Cola light – ny design. Selskapet benytter anledningen til å spørre folk om dette er den beste Coca-Cola noensinne.
De sparer tusenvis av tonn med plast8.3.2021 10:16:00 CET | Pressemelding
Nå begynner Coca-Cola å levere alle sine norskproduserte flasker som 100 % resirkulert plast¹. Dette reduserer forbruket av ny plast i Norge med 4 300 tonn i året. Miljøorganisasjonen Zero etterlyser tiltak fra regjeringen på området.
Plasser ditt fremtidsløfte på en Coca-Cola boks13.1.2021 13:16:50 CET | Pressemelding
Det nye året er i gang. Blant alle som ønsker det skal markere starten på en mer normal hverdag finner vi Coca-Cola. For å markere dette inviterer selskapet nordmenn til å plassere fremtidsløfter på sine egne Coca-Cola bokser.
Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene: Netto nullutslipp innen 20409.12.2020 10:05:18 CET | Pressemelding
(Lørenskog, 9. desember) Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene, og sier nå at selskapet vil redusere klimagassutslipp fra alle utslippskategorier i hele verdikjeden med 30 % innen 2030, sammenlignet med 2019. Målet for virksomheten er netto nullutslipp innen 2040, i tråd med 1,5-gradersmålet og Paris-avtalen.¹
Koronapause for juletraileren12.11.2020 13:39:43 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær tradisjon at den berømte «Holidays are coming»-traileren reiser landet rundt i førjulstiden. I år sørger koronapandemien for at den blir stående i garasjen. Coca-Cola markerer i stedet 100-årsjubileet for selskapets julekampanjer på andre måter.
Coca-Cola fortsetter å lansere sukkerfrie varianter18.9.2020 15:34:42 CEST | Pressemelding
(Lørenskog, 18. september) Coca-Cola lanserer denne uken to nye, sukkerfrie smaker. Fanta kommer i en variant med smak av bær, Fanta Wildberry, mens alle Urge-fans kan glede seg over nyheten Urge Smooth Mango.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom