NAF

NAF-tips for en sikrere MC-sommer

Del

Langturer er selve høydepunktet for mange motorsyklister. Her er NAFs råd for at du skal komme vel frem på motorsykkel i sommer.

– For mange betyr sommerturen at du skal kjøre på veier der du ikke er kjent. Motorsykkelen er lastet og er tyngre enn hva du er vant med. Det setter store krav til deg som motorsyklist, sier Jan Harry Svendsen, produkteier for MC i NAF. 

– Vårt råd er å kjøre forsiktig, ta pauser og tenke på at motorsykkelen får endrede kjøreegenskaper når den er pakket for ferie og du har med passasjer, sier Svendsen. 

Legg de store og tunge tingene så langt ned og frem som mulig når du pakker motorsykkelen, og om du har muligheten så bør du også tilpasse motorsykkelens fjæring til den økte vekten. Hvordan du gjør det står i instruksjonsboken. 

Men også ute på veien er det ting du bør tenke på. Et stikkord er avstand, eller handlingsrom. 

– Pass på at du holder god avstand til annen trafikk. Handlingsrom gir deg plass til å reagere dersom noe skulle skje. Ved svingkjøring bør du senke farten før inngangen til svingen du kan akselerere jevnt ut av den. Husk på at jo lavere hastighet du har inn i svingen, jo høyere sikkerhetsmargin har du gjennom svingen. 

Svendsen minner om at synlighet og plassering er viktige ting å tenke over i sommertrafikken. 

– Sørg for at du blir sett av andre trafikanter, gi tegn og husk på at du skrur av blinklyset igjen. Å kjøre med et blinkende blinklys kan føre til farlige misforståelser, ifølge Svendsen. 

En av de hyppigste ulykkestypene på motorsykkel er ulykker i kryss. De skjer enten fordi motorsyklisten ikke blir sett av andre trafikanter, fordi det oppstår misforståelser eller fordi andre trafikanter ikke klarer å bedømme hastigheten til motorsyklisten.  

– Sett ned farten inn mot kryss og ha bremseberedskap. Pass på at du plasserer deg på en måte som signaliserer hvor du skal og som gjør at du blir sett. Er du usikker så brems og om mulig stopp. Motorsyklister er den svake part og skulle ulykken være ute er det en mager trøst å ha retten på sin side, sier Svendsen. 

Det er ikke så mye som skal til før man reduserer faren for å bli innblandet i en ulykke. De fleste ulykkene med motorsykkel skjer i pent vær, på tørr veibane og den hyppigste ulykkesårsaken er utforkjøring i venstresving.  

– Ved bare å redusere hastigheten litt inn i svingen, reduserer du også sjansen for å kjøre av veien betydelig. Det er små marginer. Bare noen få kilometer i timen kan utgjøre en stor forskjell. Husk at følelsen av trygghet bidrar til økt kjøreglede. Til syvende og sist er det jo nettopp kjøreglede som er drivkraften for mange motorsyklister, avslutter Svendsen. 

Kontakter

Bilder

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom