NAF

NAF: Sjekk værmeldingen før du velger dekk for høstferien

Del

Det kan være vanskelig å vite hvilke dekk som gir deg størst trygghet på veien i høstferien. Alt er avhengig av været og kjøreforholdene der du skal.

Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. (Foto: NAF)
Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. (Foto: NAF)

Er det meldt snø dit du skal i høstferien, må du ta deg tid til å legge om til vinterdekk.

– Det skjer hvert eneste år når den første snøen kommer, biler med sommerdekk som mister veigrepet og havner i grøfta. Eneste måte å være på den trygge siden når snøen legger seg er å få på vinterdekkene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Fare for vannplaning

Men ikke legg om til vinterdekk før høstferien på autopilot eller bare for å være på den sikre siden. Vinterdekk gir nemlig dårligere veigrep og dermed mindre trygghet på regnvåte høstveier.

 – Vårt beste råd er å sjekke værmelding og kjøreforholdene der du skal. Er det meldt snø bør du skifte til vinterdekk. Er det meldt mye regn og typisk høstvåte veier, er det lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk, sier Ryste.  

 – I tillegg gjelder selvfølgelig rådet om å avpasse farten etter kjøreforholdene. Både ved snø og regnvåte veier er den beste og enkleste måten å unngå at du mister kontrollen å senke farten, sier Ryste.

Pass på mønsterdybden

Også med sommerdekk på, er det en ting du bør sjekke ekstra nøye når høstregnet kommer. 

– Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm. Jo mindre mønsterdybde, desto større sjanse for vannplaning og at du mister kontrollen på både bremsing og styring. Vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, som er minstekravet på sommerdekk, sier Ryste. 

Kvaliteten på dekkene betyr også mye for bremselengden på bilen. I mai foretok NAFs medlemsmagasin Motor en test med nye kontra slitte sommerdekk og resultatet ble nærmere 100 meter forskjell i bremselengde.

Vann inn i bilen

Moderne biler er stappet med elektronikk. Ødelegges elektronikken er det dyrt å reparere. Det er ikke så veldig dypt vann som skal til før du kan får problemer. En vanlig personbil bør ikke kjøres i vann som er over 20 centimeter dypt, mens en SUV kan tåle en dybde på om lag 35 centimeter.

– Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, sier Ryste.

– Kommer det vann inn i bilen gjennom dørterskelen, er det viktig å få det vekk og tørke bilen så fort som mulig. Det ligger elektroniske styreenheter og annen elektronikk i bunnen av bilen som du bør unngå å få vann på, opplyser Ryste.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. (Foto: NAF)
Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom