NAF og Forbrukerrådet krever enklere prising på ladestasjonene

I dag er det alt for vanskelig for elbilister å sammenligne priser på hurtiglading. Mange aner ikke hva de faktisk betaler for å hurtiglade, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Nå krever NAF og Forbrukerrådet ett, felles prissystem på ladestasjonene, slik at prisene blir mer sammenlignbare for forbrukeren.
- Noen steder prises det per minutt, andre steder betaler man for en kombinasjon av minutt og kilowattime, mens andre igjen tar kun betalt for strømmen du får. Merkingen av pris er så som så. Dette er uoversiktlig og gjør sammenligning av pris vanskelig. Strøm til elbilene bør derfor prises per kilowattime, og prisen må merkes synlig på ladestasjonene, sier Thomas Iversen, Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Han mener at prisen på lading bør være like lett å sammenligne som prisen på bensin og diesel:
- Mens prisen på drivstoff er merket i stor skrift på høye master, er det mange som ikke aner hva de betaler når de hurtiglader, sier Iversen.
- Med elbilen er kilowattimen den nye literen. Da er det veldig rart at en del ladeoperatører fortsatt tar betalt for tiden du står og lader. For at prisene skal bli sammenliknbare bør strømmen de selger være prisen per kilowattime, sier Ryste i NAF.
Hun sier at NAF har utfordret ladeoperatørene i lang tid, og at noen følger NAFs råd, men langt fra alle. NAF har derfor nylig tatt kravet om tydelig merking og prising per kilowattime opp i et brev til regjeringen og alle partiene på Stortinget.
Både NAF og Forbrukerrådet mener at kilowattime-prising bør bli en nasjonal standard. De aksepterer imidlertid en minuttpris etter en viss tid, for å få større sirkulasjon på ladestasjonene:
- De siste prosentene på et elbil-batteri, typisk etter 80 prosent, lades veldig langsomt. Etter 25-30 minutter har de aller fleste elbiler fått nok strøm til å kjøre videre, og derfor aksepterer vi at det slår inn en ekstra pris for å stå lenger enn dette. Utgangspunktet må imidlertid være en kilowattimepris for de første 25-30 minuttene, sier Iversen.
Nylig ble elbil nummer 500 000 registrert i Norge. I dag er hver sjette bil på norske veier en elbil. Om utviklingen fra de siste årene fortsetter skal det selges rundt 130 000 nye elbiler i 2022 i Norge, ifølge NAF.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noThomas IversenForbrukerrådet
Tel:907 74 258thomas.iversen@forbrukerradet.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Det kostbare bilholdet er billigst med elbil8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bil er dyrt å kjøpe og koster mye mer enn mange tror å eie. – Drivstoffprisene lyser mot oss langs veien, men det er ikke det som er den største kostnaden ved å eie bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Skiltene må vekk når veiarbeidet er avsluttet30.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren står for tur og med den følger mye veiarbeid. NAF frykter bilister mister respekten for skilting som blir stående etter at arbeidet er avsluttet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom