NAF og Forbrukerrådet krever enklere prising på ladestasjonene

I dag er det alt for vanskelig for elbilister å sammenligne priser på hurtiglading. Mange aner ikke hva de faktisk betaler for å hurtiglade, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Nå krever NAF og Forbrukerrådet ett, felles prissystem på ladestasjonene, slik at prisene blir mer sammenlignbare for forbrukeren.
- Noen steder prises det per minutt, andre steder betaler man for en kombinasjon av minutt og kilowattime, mens andre igjen tar kun betalt for strømmen du får. Merkingen av pris er så som så. Dette er uoversiktlig og gjør sammenligning av pris vanskelig. Strøm til elbilene bør derfor prises per kilowattime, og prisen må merkes synlig på ladestasjonene, sier Thomas Iversen, Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Han mener at prisen på lading bør være like lett å sammenligne som prisen på bensin og diesel:
- Mens prisen på drivstoff er merket i stor skrift på høye master, er det mange som ikke aner hva de betaler når de hurtiglader, sier Iversen.
- Med elbilen er kilowattimen den nye literen. Da er det veldig rart at en del ladeoperatører fortsatt tar betalt for tiden du står og lader. For at prisene skal bli sammenliknbare bør strømmen de selger være prisen per kilowattime, sier Ryste i NAF.
Hun sier at NAF har utfordret ladeoperatørene i lang tid, og at noen følger NAFs råd, men langt fra alle. NAF har derfor nylig tatt kravet om tydelig merking og prising per kilowattime opp i et brev til regjeringen og alle partiene på Stortinget.
Både NAF og Forbrukerrådet mener at kilowattime-prising bør bli en nasjonal standard. De aksepterer imidlertid en minuttpris etter en viss tid, for å få større sirkulasjon på ladestasjonene:
- De siste prosentene på et elbil-batteri, typisk etter 80 prosent, lades veldig langsomt. Etter 25-30 minutter har de aller fleste elbiler fått nok strøm til å kjøre videre, og derfor aksepterer vi at det slår inn en ekstra pris for å stå lenger enn dette. Utgangspunktet må imidlertid være en kilowattimepris for de første 25-30 minuttene, sier Iversen.
Nylig ble elbil nummer 500 000 registrert i Norge. I dag er hver sjette bil på norske veier en elbil. Om utviklingen fra de siste årene fortsetter skal det selges rundt 130 000 nye elbiler i 2022 i Norge, ifølge NAF.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noThomas IversenForbrukerrådet
Tel:907 74 258thomas.iversen@forbrukerradet.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom