NAF: Nybilsalget kraftig ned – men fortsatt glohett elbilmarked

Så langt i år er nybilsalget ned 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Men fortsatt kjøper ni av ti privatkunder elbil, og bruktomsetningen av elbiler vokser raskt. NAF mener det haster med å få regjeringens ladeplan på bordet.
Det blir stadig flere elbilister i landet. NAF mener regjeringen bør komme med sin lovede ladeplan.

– Selv om bilsalget er kraftig ned fra i fjor så er elbilmarkedet fortsatt glohett. Ventelistene er langt, og elbilen tar raskt innpå bensinbilen som den nest mest solgte bruktbilen etter dieselbilen.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Julitallene er klare: Nybilsalget ble elendig, med 7247 solgte nye biler, mot 10 507 i juli i fjor. Så langt i år er det solgt nesten 19 000 færre nye biler enn i fjor: 75 726 mot 94 386 biler, alt i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– Nedgangen skyldes ikke manglende interesse for elbiler, men leveringsproblemer, blant annet på grunn av krigen, sier Braadland. - Det kunne antakelig vært solgt dobbelt så mange elbiler som det gjøres nå, sier han.

Bak nedgangen i antall solgte biler viser statistikken stor forskjell på biler med og uten forbrenningsmotorer.

– Antall solgte elbiler er faktisk litt høyere i år enn i fjor. Det er så langt i år solgt nesten 60 000 elbiler, mot 55 000 i samme periode i fjor. Det er biler med forbrenningsmotor som tar hele støyten, med en nedgang på 23 000 biler, sier han.

Også bruktmarkedet for elbiler vokser. Så langt i år er det omsatt over 50 000 brukte elbiler, som er en vekst på 43 prosent fra rundt 35 000 biler i fjor.

– Stadig flere kjøper brukt elbil. Om rundt ett år kommer elbilen til å danke ut bensinbilen som den nest mest solgte bruktbilen etter dieselbilen, mener Braadland. Så langt i år er det omsatt rundt 80 000 brukte bensinbiler, en nedgang på 15 000 biler fra samme periode i fjor.

Braadland mener at med så mange nye elbilister på veiene må regjeringen snart komme på banen med den ladeplanen de har lovet.

– Landets elbilister trenger støtte til lading i byggelag og fellesgarasjer, det trengs en kraftig vekst i antall hurtigladere langs veiene, og det må bli mye enklere å lade og å betale for lading enn det er i dag, sier han.