NAF: Lang ladetid hindrer mange i å kjøpe elbil

Fortsatt er det for kort rekkevidde som er hovedårsaken til at folk venter med elbil. To av tre mener det er grunnen til at elbil ikke er aktuelt. Dernest kommer lang ladetid og for dårlige hurtigladermuligheter som viktigste hindre. Det at man ikke kan lade på jobben eller hjemme, er også viktige hindre for å kjøpe elbil.
- Nok ladere og rask nok lading er en av nøklene for å nå det politiske målet om kun å selge nullutslippsbiler som nye biler i 2025, slår Sødal fast.
Den andre nøkkelen for å nå 2025-målet er prisen på elbil. En av tre oppgir at det er for dyrt å kjøpe seg en elbil.
- Vanlige folk, som den nye regjeringen er opptatt av, kjøper bruktbil, ikke ny bil. Fire av fem bilkjøp i fjor var en bruktbil. Bruktbilmarkedet på elbiler er fortsatt umodent, og elbiler med lang rekkevidde er vanskeligere å få kjøpt brukt sammenlignet med bensin- og dieselbiler, sier Sødal.
- Det er viktig at den nye regjeringen fjerner avgiftsøkningen på brukte elbiler, som Erna Solbergs regjering la igjen som en dårlig avskjedsgave i forslaget til statsbudsjett. Det viser også at det er for tidlig å innføre moms på elbiler til neste år, mener Nils Sødal
Han viser til at beregninger fra både NAF og Miljødirektoratet viser at elbilen først er konkurransedyktig uten avgiftsfordeler i 2024.
Forskjellige hindre rundt i landet
Hvilke hindre som er størst varierer fra landsdel til landsdel. Oslo er med sin elbiltetthet der folk opplever færrest hindre i å kjøpe seg elbil.
- Et hinder skiller seg ut i Oslo sammenlignet med resten av landet, og det er lang ladetid. Nesten halvparten av oslofolk ser dette som det største hinderet mot en av tre på landsbasis, sier NAF-rådgiveren.
I Nord-Norge kommer for dårlige hurtiglademuligheter naturlig nok høyt opp. Halvparten av nordlendingene mener dette er det som hindrer dem i å kjøpe elbil. På Sørlandet og i Vestfold-Telemark er kort rekkevidde den aller viktigste grunnen. Hele åtte av ti mener rekkevidden er for dårlig til at de vil kjøpe seg elbil.
- Rekkevidde og lading er det som hindrer folk i å kjøpe elbil over hele landet, men det er variasjoner. Denne undersøkelsen viser uansett at elbilmarkedet ikke er fullmodent i Norge. Så nå må vi ikke se oss blinde på et eksplosivt salg av nye elbiler. Fortsatt er det behov for å stimulere til kjøp, og ikke minst er det dags for å få på plass nok lading i hele landet, avslutter Nils Sødal.
Tabeller
Hvilke hindre er de viktigste for at du skal kjøpe elbil?
Mulig å krysse av for opptil tre
KJØNN | |||
TOTAL | Mann | Kvinne | |
For kort rekkevidde | 68 % | 73 % | 63 % |
Mangler hengerfeste | 18 % | 18 % | 18 % |
For dårlige hurtiglademuligheter | 34 % | 31 % | 37 % |
Lang ladetid | 34 % | 36 % | 33 % |
Kan ikke lade på jobb | 11 % | 7 % | 14 % |
Kan ikke lade hjemme | 19 % | 14 % | 24 % |
Elbil er for dyrt | 34 % | 40 % | 28 % |
For dårlig sikkerhet | 13 % | 15 % | 11 % |
Finner ikke riktig brukt-elbil | 8 % | 10 % | 7 % |
Vet ikke | 8 % | 5 % | 9 % |
Hvilke hindre er de viktigste for at du skal kjøpe elbil? (Fordelt etter region)
Mulig å krysse av for opptil tre
REGION | ||||||
Nord-Norge | Midt-Norge | Vestlandet | Østlandet | Sørlandet inkludert Telemark og Vestfold | Oslo | |
For kort rekkevidde | 69 % | 63 % | 70 % | 68 % | 80 % | 51 % |
Mangler hengerfeste | 16 % | 12 % | 22 % | 15 % | 34 % | 8 % |
For dårlige hurtiglademuligheter | 48 % | 41 % | 22 % | 33 % | 35 % |
30% |
Lang ladetid | 35 % | 16 % | 26 % | 36 % | 44 % | 47 % |
Kan ikke lade på jobb | 17 % | 20 % | 12 % | 7 % | 14 % | |
Kan ikke lade hjemme | 26 % | 19 % | 11 % | 23 % | 13 % | 23 % |
Elbil er for dyrt | 28 % | 26 % | 35 % | 40 % | 30 % | 32 % |
For dårlig sikkerhet | 11 % | 17 % | 13 % | 14 % | 9 % | 18 % |
Finner ikke riktig brukt-elbil | 8 % | 4 % | 7 % | 9 % | 13 % | 10 % |
Vet ikke | 7 % | 12 % | 14 % | 6 % | 5 % |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom