NAF: Lang ladetid hindrer mange i å kjøpe elbil
Fortsatt er det for kort rekkevidde som er hovedårsaken til at folk venter med elbil. To av tre mener det er grunnen til at elbil ikke er aktuelt. Dernest kommer lang ladetid og for dårlige hurtigladermuligheter som viktigste hindre. Det at man ikke kan lade på jobben eller hjemme, er også viktige hindre for å kjøpe elbil.
- Nok ladere og rask nok lading er en av nøklene for å nå det politiske målet om kun å selge nullutslippsbiler som nye biler i 2025, slår Sødal fast.
Den andre nøkkelen for å nå 2025-målet er prisen på elbil. En av tre oppgir at det er for dyrt å kjøpe seg en elbil.
- Vanlige folk, som den nye regjeringen er opptatt av, kjøper bruktbil, ikke ny bil. Fire av fem bilkjøp i fjor var en bruktbil. Bruktbilmarkedet på elbiler er fortsatt umodent, og elbiler med lang rekkevidde er vanskeligere å få kjøpt brukt sammenlignet med bensin- og dieselbiler, sier Sødal.
- Det er viktig at den nye regjeringen fjerner avgiftsøkningen på brukte elbiler, som Erna Solbergs regjering la igjen som en dårlig avskjedsgave i forslaget til statsbudsjett. Det viser også at det er for tidlig å innføre moms på elbiler til neste år, mener Nils Sødal
Han viser til at beregninger fra både NAF og Miljødirektoratet viser at elbilen først er konkurransedyktig uten avgiftsfordeler i 2024.
Forskjellige hindre rundt i landet
Hvilke hindre som er størst varierer fra landsdel til landsdel. Oslo er med sin elbiltetthet der folk opplever færrest hindre i å kjøpe seg elbil.
- Et hinder skiller seg ut i Oslo sammenlignet med resten av landet, og det er lang ladetid. Nesten halvparten av oslofolk ser dette som det største hinderet mot en av tre på landsbasis, sier NAF-rådgiveren.
I Nord-Norge kommer for dårlige hurtiglademuligheter naturlig nok høyt opp. Halvparten av nordlendingene mener dette er det som hindrer dem i å kjøpe elbil. På Sørlandet og i Vestfold-Telemark er kort rekkevidde den aller viktigste grunnen. Hele åtte av ti mener rekkevidden er for dårlig til at de vil kjøpe seg elbil.
- Rekkevidde og lading er det som hindrer folk i å kjøpe elbil over hele landet, men det er variasjoner. Denne undersøkelsen viser uansett at elbilmarkedet ikke er fullmodent i Norge. Så nå må vi ikke se oss blinde på et eksplosivt salg av nye elbiler. Fortsatt er det behov for å stimulere til kjøp, og ikke minst er det dags for å få på plass nok lading i hele landet, avslutter Nils Sødal.
Tabeller
Hvilke hindre er de viktigste for at du skal kjøpe elbil?
Mulig å krysse av for opptil tre
KJØNN | |||
TOTAL | Mann | Kvinne | |
For kort rekkevidde | 68 % | 73 % | 63 % |
Mangler hengerfeste | 18 % | 18 % | 18 % |
For dårlige hurtiglademuligheter | 34 % | 31 % | 37 % |
Lang ladetid | 34 % | 36 % | 33 % |
Kan ikke lade på jobb | 11 % | 7 % | 14 % |
Kan ikke lade hjemme | 19 % | 14 % | 24 % |
Elbil er for dyrt | 34 % | 40 % | 28 % |
For dårlig sikkerhet | 13 % | 15 % | 11 % |
Finner ikke riktig brukt-elbil | 8 % | 10 % | 7 % |
Vet ikke | 8 % | 5 % | 9 % |
Hvilke hindre er de viktigste for at du skal kjøpe elbil? (Fordelt etter region)
Mulig å krysse av for opptil tre
REGION | ||||||
Nord-Norge | Midt-Norge | Vestlandet | Østlandet | Sørlandet inkludert Telemark og Vestfold | Oslo | |
For kort rekkevidde | 69 % | 63 % | 70 % | 68 % | 80 % | 51 % |
Mangler hengerfeste | 16 % | 12 % | 22 % | 15 % | 34 % | 8 % |
For dårlige hurtiglademuligheter | 48 % | 41 % | 22 % | 33 % | 35 % |
30% |
Lang ladetid | 35 % | 16 % | 26 % | 36 % | 44 % | 47 % |
Kan ikke lade på jobb | 17 % | 20 % | 12 % | 7 % | 14 % | |
Kan ikke lade hjemme | 26 % | 19 % | 11 % | 23 % | 13 % | 23 % |
Elbil er for dyrt | 28 % | 26 % | 35 % | 40 % | 30 % | 32 % |
For dårlig sikkerhet | 11 % | 17 % | 13 % | 14 % | 9 % | 18 % |
Finner ikke riktig brukt-elbil | 8 % | 4 % | 7 % | 9 % | 13 % | 10 % |
Vet ikke | 7 % | 12 % | 14 % | 6 % | 5 % |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
6 av 10 barnefamilier vil ha elbil25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen er stor blant barnefamiliene. – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Motorsyklistene er tilbake på veien: - Vær ekstra forsiktig19.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har det vært en økning i alvorlige MC-ulykker. – Nå starter sesongen igjen, og vi ber bilistene se ekstra godt etter to-hjulingene, men også motorsyklistene må ta det ekstra rolig nå i starten av sesongen, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom