NAF: Krever mer rettferdig strømpris for elbiler før sommerferien

I dag er det mange ulike prismodeller for lading av elbil hos ladetilbyderne. Det gjør at det er vanskelig for forbrukerne å sammenlikne hva det koster å lade elbilen. NAF gir nå operatørene ut juni på å endre prisene, etter at Stortinget har fulgt opp NAFs krav om mer sammenliknbare priser.

NAF har lenge vært den eneste pådriveren for at strømmen bør prises etter hva du får, ikke hvor lenge du står ved ladestasjonen. (Foto: NAF)

- På samme måte som man betaler per liter bensin, og ikke for hvor lenge du fyller, bør lading koste per kilowattime og ikke per minutt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har to klare beskjeder til ladeoperatørene: Prisene må være per kWh, og prisen må stå tydelig på ladepunktet. - Begge deler må på plass for at folk skal kunne sammenlikne prisene mellom de ulike operatørene, sier Sødal.

NAF har nå fått gjennomslag i Stortinget for kravet om mer sammenliknbare priser. I innstillingen til Nasjonal Transportplan skriver Ap, Frp, SV og Senterpartiet at «…det i dag er svært uoversiktlig, vanskelig og lite brukervennlig for elbilister å betale for hurtigladetjenester. Lading må gjøres enklere et system som gjør prismodellene forståelige for forbrukerne».

- Dette er et signal til ladeoperatørene om at dagens praksis ikke er god nok, og at de bør endre den praksisen raskt. Alternativet er at politikerne vedtar en regulering av prisingen. Dette skjønner også operatørene, og det tror jeg de vil unngå, sier Nils Sødal.

Ulempen med kWh-pris kan være at folk står for lenge og lader, og tar opp plass. Det er fordi de siste prosentene på et elbilbatteri tar lang tid å fylle.

- For de aller fleste holder det å lade til 80 prosent batteri på en hurtiglader. For å unngå at folk står for lenge og lader, og dermed skaper mer kø, er vi åpne for at operatørene innfører en minuttpris etter for eksempel 25-30 minutters lading, på toppen av kWh-prisen, sier han. - Det vil bidra til økt sirkulasjon på ladestasjonene, og dermed mindre kø og irritasjon, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.