NAF

NAF: Krever mer rettferdig prising for elbil-lading

Del

At elbilister betaler hurtiglading per minutt og ikke per kilowattime er unødvendig kompliserende for forbrukeren. - Nå må myndighetene regulere dette, slik at bilistene kun betaler for den strømmen man faktisk får, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttpris fort veldig dyrt. (Foto: NAF/Motor)
Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttpris fort veldig dyrt. (Foto: NAF/Motor)

Torsdag denne uken var det høring i Stortingets Energi- og miljøkomité. Her tok NAF for første gang til orde for at myndighetene regulerer prisen på hurtiglading.

- Kilowatt-time er det nye litermålet. Derfor bør strømmen prises etter hvor mye strøm bilen din faktisk får, og ikke etter hvor lenge du står og lader, sier han.

Én av utfordringene med å betale per minutt er at elbilene lader mye langsommere når batteriet begynner å fylles. Det betyr at man betaler veldig mye for de siste kilowattimene.

- Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttpris fort veldig dyrt, sier han.

Sødal viser til at noen få nykommere i ladebransjen har begynt å ta betalt per kilowattime (kWt), mens andre aktører har minuttpris eller en blanding av minuttbetaling og kWt-pris.

En ting er at prisene blir urettmessig høye med en minutt-modell. En annen ting er at det er jo komplett umulig å sammenlikne prisene hos ulike operatører. Mange har ikke engang prisen synlig på ladestasjonene.

- Vi er litt lei av at dette går så langsomt. Vi har tatt dette opp med ladeoperatørene i flere år, uten at noe skjer. Folk er vant til å betale per kilowattime hjemme, men får det ikke på hurtigladerne. Så derfor går vi nå til det skrittet og ber om at det reguleres, sier han.

- Vi har stor tro på at vi får gjennomslag. Stortinget har et mål om at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, og dette er et viktig grep for å gjøre det enklere for folk å ha elbil. Hensynet til forbrukerne står sterkt i Norge, og nykommerne i bransjen har vist at det er mulig å prise strøm per kilowatt-time, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttpris fort veldig dyrt. (Foto: NAF/Motor)
Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttpris fort veldig dyrt. (Foto: NAF/Motor)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom