NAF krever bompenge-stopp
Daglig tas det inn om lag 33 millioner kroner i bompenger, og stadig færre slipper unna. - Bompenger er blitt en permanent ekstraskatt som rammer hardest de med lite fra før, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Nylig publiserte Transportøkonomisk institutt (TØI) en rapport over bompengene i Norge. Den viser at bompengekostnaden på en vanlig jobbreise har firedoblet seg fra 2005 til 2019; fra 4,40 kroner til nesten 20 kroner. Og stadig flere betaler bompenger. Nesten halvparten av husholdningene i Norge har nå minst én som må betale bompenger hvis de skal kjøre til jobb.
12 milliarder i året
Rapporten til TØI viser tydelig hvordan bompenger kan ramme skjevt: Folk med høyere inntekter kan i mye større grad slippe unna bompengene, ved å skaffe seg elbil og dermed lavere bom-takst.
- Elbilandelen er mye høyere blant de med høy inntekt, og det er disse som får kuttet sine kostnader kraftig. Men ikke alle har denne muligheten. Å bytte til elbil er ikke gjort uten videre for familier med lave inntekter, sier Handagard. - Derfor er bompengene en skatt som treffer de som har minst hardest, sier hun.
De fem siste årene har bilistene betalt inn om lag 12 milliarder kroner i bompenger årlig. - Selv med den økte elbilandelen er statens bompengeinntekter stabil. Det betyr at bomregningen til bensin- og dieselbilistene har økt, selv om summen holder seg konstant, sier Handagard.
Ikke bare byfenomen
Første september øker takstene i bomringen rundt Oslo. Det er en del av en utvikling der det blir stadig dyrere å kjøre i byene, men bompenger er langt fra et byfenomen. I tillegg til bompenger i 11 byer og rundt 50 eksisterende bomstasjoner langs riks- og fylkesveiene har politikerne vedtatt en rekke nye prosjekter som starter opp de nærmeste årene.
For politikerne som nå ser at folk sliter med økonomien, er det å bremse bruken av bompenger som finansiering av samferdsel en enkel måte lette det trykket på, mener NAF.
- Det ene prosjektet blir lagt til det andre, i byene blir det stadig dyrere. Systemet med bompenger må fases ut. Vi mener samferdsel må finansieres på samme måte som andre fellesskapsgoder. Vi finansierer ikke bygging av sykehus eller skoler med denne typen avgifter, sier Handagard.
Fakta om bompenger
- De fem siste årene har bilistene betalt inn rundt 12 milliarder kroner i bompenger årlig.
- Om lag hver femte kroner som staten tar inn i bilrelaterte avgifter kommer fra bompenger.
- Elbiler betaler opp til halv takst av en bensin- eller dieselbil i bomstasjonene. Statens Vegvesen har foreslått å øke denne andelen til 70 prosent.
- Elbiler utgjør om lag 17 prosent av personbilparken i Norge, resten er biler med forbrenningsmotor (inkludert ladbare hybrider)
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
El Prix: Ny rekkevidderekord i vinter-elbiltesten1.2.2023 21:13:17 CET | Pressemelding
Det ble satt rekord i hvor langt en elbil kjører om vinteren i NAF og Motors store rekkeviddetest i dag. Tesla Model S kjørte 530 kilometer i kaldt vintervær. - Det er gøy med rekord, men vi fikk også rekorder i tap av rekkevidde i dag, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilister: Rekkevidden skuffer vinterstid31.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Elbiler går mellom fire og 32 prosent kortere vinterstid enn om sommeren, viser NAF og Motors omfattende tester. – Mange elbileiere er skuffet over rekkevidden bilen deres har om vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Kostnadsbevisste elbilkjøpere30.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Langt flere elbilister regner inn månedlige driftskostnader i bilkjøpet enn de som eier en bensin- eller dieselbil. – Enda flere ville vurdert elbil om de også tok med de månedlige driftskostnadene i regnestykket, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Verdens største elbiltest kjører gjennom ditt område onsdag 1. februar30.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 1. februar gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Rekkeviddeangsten er ikke død27.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Flere enn halvparten av elbilistene frykter å gå tom for strøm på langtur, viser en ny undersøkelse fra NAF. - Rekkeviddeangsten lever i beste velgående, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom