NAF: Hver femte bil på veien er elektrisk

Én av fem personbiler i Norge er elbiler. NAF mener regjeringen ligger etter med å gjøre hurtiglading enklere.
Regjeringen er sent ute med sin lovede ladestrategi. Den skal komme før nyttår, men allerede nå er EU i ferd med å vedta enklere lading. (Foto: NAF/Motor)

- Før nyttår er andelen elbiler på norske veier passert 20 prosent. Det er den høyeste elbil-andelen i Europa. Bare i år kommer det 120 000 nye elbiler på veiene.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. Han mener at det høye antallet elbiler gjør at myndighetene ligger mer og mer bakpå med en moderne ladepolitikk.

- Mange elbilister synes møtet med hurtiglading er klønete og komplisert. En godt forberedt elbilist må ha så mange som 10-15 forskjellige ladeapper installert på telefonen før de legger ut på veien. Dette er å gjøre ting unødig vanskelig for folk, sier han.

Bakgrunnen for bekymringen er at de fleste ladeselskapene ønsker å knytte kunden til sin app, for å få tak i kjøps- og bruksdata.

- For hvert enkelt selskap er dette logisk, men for forbrukeren er alle appene unødvendig kompliserende. Regjeringen bør derfor kreve at ladeoperatørene åpner datasystemene sine, slik at alle kan bruke sin ene favoritt-app på alle ladestasjoner. Dette er enkelt å få til. Sverige har gjort det, det samme har Nederland, sier han.

Etterlyser Regjeringens ladestrategi

Regjeringen er sent ute med sin lovede ladestrategi. Den skal komme før nyttår, men allerede nå er EU i ferd med å vedta enklere lading. Krav om åpen digital betaling for lading, såkalt «e-roaming», skal innføres i EU og dermed Norge. Men dette gjelder senest fra 2027.

- Det er ingenting som hindrer Norge i å gå først her også. Det er ingen andre land i Europa som har en så høy elbiltetthet som oss. Det er selvsagt at den norske regjeringen burde gå foran og kreve enklere lading allerede fra 2023, sier han.

Fakta om elbilparken i Norge

• Det finnes om lag 550 000 elbiler på norske veier i dag. Den samlede bilparken er på rundt 2,9 millioner biler, og elbilene utgjør i dag 19 prosent av bilparken.
  • Så langt i år er det solgt om lag 10 000 elbiler i måneden i Norge, inkludert bruktimport. Om dette fortsetter vil elbilene passere 20 prosent av bilparken før nyttår. Så langt i år er det kommet snaut 90 000 elbiler på veiene.
  • Norge har nesten like mange elbiler på veiene som Tyskland. Der har antall elbiler passert 600 000 biler. I Tyskland utgjør imidlertid elbilene kun 1,3 prosent av den totale bilparken, siden de har 48,5 millioner personbiler.