NAF: - Frykter at regjeringen vil gjøre alle biler dyrere

Torsdag ble det kjent at regjeringen søker det europeiske overvåkingsorganet ESA om lov til å videreføre momsfritaket for elbiler ut 2022. - Regjeringen må nå berolige norske forbrukere om at moms på elbiler ikke skal innføres på en måte som gjør andre biler dyrere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har anbefalt å vente med å starte innfasingen av elbilmoms til 2024, og da kun for de dyreste bilene først. (Foto: NAF)

– Det vanlige har vært å søke fritak for tre år av gangen. At regjeringen søker om bare to år er et tydelig signal om at momsfritaket for elbiler er på hell, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

- Vi frykter en avgiftsspiral med for tidlig elbilmoms, forklarer Sødal. - Målet om kun nye nullutslippsbiler i 2025 blir fjernere når elbilen får moms før den er konkurransedyktig, og da kommer myndighetene til å kompensere dette med å skru opp avgiftene på bensin- og dieselbiler også, fortsetter han.

Krever garanti

NAF mener regjeringen nå bør berolige norske forbrukere om at moms på elbiler ikke skal innføres på en måte som gjør andre biler dyrere.

- Norske forbrukere betaler 40 milliarder i bilrelaterte avgifter hvert år. For tidlig elbilmoms vil føre til at dette tallet øker. Vi mener regjeringen bør garantere at en eventuell momsinnføring fra 2022 eller 2023 ikke fører til at alle andre biler også blir dyrere, sier Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF

NAF: - Regjeringen «mangler» 6000 elbiler6.11.2020 07:00:00 CETPressemelding

Selv om elbilsalget så langt i år er opp over 10 prosent fra samme periode i fjor ligger regjeringen etter skjema. Det mangler fortsatt 6000 nye elbiler for å holde takten fram mot 2025, hvor alle nye biler skal være nullutslippsbiler. - Det selges for få elbiler sammenliknet med regjeringens mål. Dette er helt feil tidspunkt å snakke om å innføre moms på elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.