Næringslivet mer opptatt av vekst enn bompenger

Bompenger har preget valgkampen, men en ny undersøkelse viser at næringslivet bryr seg mer om areal og regulering, enn bompenger. Virke mener valgkampinnspurten må handle mer om hvordan vi kan skape verdier, enn om pengebruk.

Ivar Horneland Kristensen, administerende direktør i Virke.

I en undersøkelse utført av Opinion på oppdrag fra Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, oppgir norske næringslivsledere at areal og regulering er deres viktigste sak ved lokalvalget.

− Hvordan vi kan skape verdier har fått ufortjent lite oppmerksomhet i lokalvalget, selv om faktum er at mange viktige avgjørelser for næringslivet gjøres lokalt, og at dette opptar virksomhetene i landet vårt. Derfor oppfordrer vi politikerne til å bruke valgkampinnspurten på hvordan deres lokale næringsliv, og dermed nærmiljø, kan utvikles, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Hele 41 prosent oppgir areal og regulering som en av sine viktigste saker, 33 prosent oppgir bompenger og 29 prosent vurderer gründerpolitikk som viktigst.

− Skal vi bevare velferdsstaten må produktivitetsveksten opp, da er arealplanlegging og gründerpolitikk avgjørende. Bompenger er en stor avgift og henger for mange virksomheter sammen med hvilken fremkommelighet de får igjen, men det er viktig at debatten i valgkampen blir løftet fra hva vi skal bruke penger på til hvordan vi kan skape verdier i lokalsamfunn over hele landet. Om vi klarer å løfte veksttakten i handels- og tjenestenæringen til 90-talsnivå så vil det gi oss 7 200 milliarder kroner mer å rutte med fram til 2040.

Kommunene glemmer næringslivet

Undersøkelsen viser også at bare 3 av 10 næringslivsledere mener kommunene deres er gode på å involvere næringslivet til dialog når viktige beslutninger skal tas. Virke mener mange lokalsamfunn går glipp av store verdier fordi næringslivet ikke involveres mer.

− Næringslivet er lokalsamfunnenes gull. Når kommunene overser de som skaper arbeidsplasser og verdier vil de ofte mislykkes med å utvikle bedre og sterkere nærmiljø, sier Horneland Kristensen.

Andelen næringslivsledere som mener det er ubyråkratisk å drive næringsvirksomhet i sin kommune (36 prosent) er marginalt høyere enn de som synes det er byråkratisk (34 prosent). Resultatene er noe bedre på tilrettelegging for næringslivet. Her mener 44 prosent at tilretteleggingen er god.

Oslo på bunn, Sørlandet på topp

I Oslo opplever bare 30 prosent av næringslivslederne at kommunen legger til rette for næringslivet. Det er dårligst i landet. På Sørlandet derimot mener 54 prosent at næringslivet legger til rette for dem, noe som er best i landet.

− Det er tydelige regionale forskjeller. Dette viser at lokalpolitikerne og administrasjonen kan gjøre en forskjell for virksomhetene i sin kommune. Derfor oppfordrer vi alle til å involvere seg i lokalvalget, og å stemme på partier og kandidater som vil utvikle lokalt næringsliv, avslutter Virke-sjefen.

Resultat

• Spørsmål: Hvis du tenker på din virksomhets behov, hvilke 3 av disse sakene eller saksområdene er viktigst ved høstens kommunevalg?
    • Norge totalt: Areal og regulering (41 prosent), bompenger (33 prosent) og gründerpolitikk (29 prosent) er på topp tre.
    • Nord-Norge: Areal og regulering (57 prosent), eiendomsskatt (32 prosent) og kommunale avgifter (27 prosent) er på topp tre.
    • Sørlandet inkl. Telemark: Areal og regulering (46 prosent), gründerpolitikk (34 prosent) og bompenger (33 prosent) er på topp tre.
    • Vestlandet: Areal og regulering (41 prosent), bompenger (37 prosent) og eiendomsskatt (31 prosent) er på topp tre.
    • Østlandet: Areal og regulering (44 prosent), gründerpolitikk (32 prosent) og bompenger (29 prosent) er på topp tre.
    • Trøndelag: Areal og regulering (39 prosent), gründerpolitikk (33 prosent) og parkering (28 prosent) er på topp tre.
    • Oslo: Bompenger (49 prosent), parkering (44 prosent) og kollektivtrafikk (32 prosent) er på topp tre.
  • Påstand: Min kommune inviterer det lokale næringslivet til dialog før viktige beslutninger fattes
    • Norge totalt: 33 prosent enig, mot 41 prosent uenig.
    • Nord-Norge: 29 prosent enig, mot 51 prosent uenig.
    • Sørlandet inkl. Telemark: 29 prosent enig, mot 35 prosent uenig.
    • Vestlandet: 35 prosent enig, mot 39 prosent uenig.
    • Østlandet: 39 prosent enig, mot 37 prosent uenig.
    • Trøndelag: 38 prosent enig, mot 42 prosent uenig.
    • Oslo: 18 prosent enig, mot 53 prosent uenig.
  • Påstand: Min kommune legger godt til rette for lokalt næringsliv
    • Norge totalt: 44 prosent enig, mot 25 prosent uenig.
    • Nord-Norge: 38 prosent enig, 34 mot prosent uenig.
    • Sørlandet inkl. Telemark: 54 prosent enig, mot 23 prosent uenig.
    • Vestlandet: 50 prosent enig, mot 21 prosent uenig.
    • Østlandet: 45 prosent enig, 22 prosent uenig.
    • Trøndelag: 46 prosent enig, mot 25 prosent uenig.
    • Oslo: 30 prosent enig, mot 39 prosent uenig.
  • Påstand: Det er ubyråkratisk å drive virksomhet i min kommunene
    • Norge totalt: 36 prosent enig, mot 34 prosent uenig.
    • Nord-Norge: 31 prosent enig, mot 40 prosent uenig.
    • Sørlandet inkl. Telemark: 49 prosent enig, mot 25 prosent uenig.
    • Vestlandet: 40 prosent enig, mot 34 prosent uenig.
    • Østlandet: 33 prosent enig, mot 34 prosent uenig.
    • Trøndelag: 47 prosent enig, mot 24 prosent uenig.
    • Oslo: 31 prosent enig, 40 mot prosent uenig.

Om undersøkelsen

I forkant av kommune- og fylkestingsvalget 9. september har Virke undersøkt hvordan norsk næringsliv opplever å drive næringsvirksomhet i sin kommune. Undersøkelsen er utført av Opinion på oppdrag fra Virke. 1504 næringslivsledere er intervjuet i perioden 27. mai til 28. juni.

Ivar Horneland Kristensen, administerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringene i Norge, og representerer nesten 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke: Regjeringen berger norsk næringsliv fra sikker død2.4.2020 18:12:08 CESTPressemelding

Torsdag kveld la regjeringen fram planen for hvordan kompensasjonsordningen for koronarammede virksomheter skal utformes. Virke har samarbeidet tett med regjeringen frem til fremleggelsen. – Regjeringen har lyttet til våre innspill og redder nå store deler av norsk næringsliv fra en sikker død, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, som sto sammen med representanter fra regjeringen, LO, NHO, Finans Norge og SMB Norge da ordningen ble presentert.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.