Nær fire av ti har vært rammet av styrtregn

Juli og august er styrtregnmånedene i Norge. Det merker mange, særlig på Østlandet og Sørlandet, viser ny undersøkelse.
Når styrtregn rammer tettsteder og byer blir det fort mange og dyre skader, opplyser forsikringsselskapet if. Styrtregn er mer utfordrende disse stedene enn i mer landlige omgivelser, for vannet samler seg i gater og veier uten å kunne trenge ned i grunnen. (Foto: Pixabay/Pexels/CC)

47 prosent i Oslo svarer ja på at de har «utsatt for styrtregn med store mengder vann som samler seg i gater, veier og terreng» de siste fem årene. 40 prosent i Innlandet og Viken svarer det samme. I Nord-Norge og Trøndelag er det til sammenligning bare 26 prosent som har opplevd dette.

Det går frem av en landsrepresentativ spørreundersøkelse YouGov har utført på oppdrag for forsikringsselskapet If. 1012 personer fra hele landet har deltatt.

På Vestlandet er andelen som har opplevd styrtregn med vannansamlinger 34 prosent, mens den er 38 prosent på Agder og Sør-Østlandet.

– Styrtregn har som kjennetegn masse vann på kort tid innenfor et forholdsvis lite område. Ofte kan du stå i høljende regnvær og se at det er tørt og sol noen hundre meter nedi veien, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– På sommeren kan det ofte være vanskelig å vite akkurat hvor regnet vil treffe. Meteorologene kan melde om fare for styrtregn, men det er vanskelig å forutse om de store vannmengdene vil treffe Oslo sentrum, Sandvika eller Lillestrøm. Derfor er det utfordrende med farevarsler om dette på sommeren. Etter at det har gått ut et ganske generelt farevarsel for styrtregn, er mitt beste råd er å følge ekstra godt med på himmelen der du bor for å se om lokale byger er i anmarsj, sier Clementz.

I juli og august i fjor fikk forsikringsbransjen inn skader nær 90 millioner kroner knyttet til regnværshendelser og vanninntrengning i bygninger og biler. Det viser tall fra Finans Norge.

– Ifølge klimaeksperter og meteorologer må folk på Østlandet forberede seg på enda mer styrtregn sommerstid i årene fremover, sier Sigmund Clementz i If.

Skader etter styrtregn er dekket på bolig-, bygnings-, bilkasko- og innboforsikringene.

Slik unngår du styrtregnskader

• Sørg for at avløp, kummer og rister er åpne slik at vannet har fritt leide.
  • Sjekk at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall eller andre gjenstander.
  • Fjern store kvister og gjenstander som kan hindre fri vannførsel.
  • Rydd hagen for møbler og andre løse gjenstander.
  • Flytt gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og i garasjen opp fra gulvet eller et tørt/trygt sted.
  • Flytt bil, bobil og/eller campingvogn til et sted vannet ikke kan nå.
  • Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  • Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved stor fare kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)