Nå trenger Norge bilverkstedene mer enn noen gang.

Situasjonen for bilbransjen er dramatisk. En fersk undersøkelse i bilbransjen viser at syv prosent av bedriftene allerede har permittert. For 83 prosent er det aktuelt å permittere om kort tid. Det kommer ikke til å bli bedre. Sannsynligvis verre. Vi risikerer at i deler av landet vil det ikke være mulig å få reparert lastebiler, busser og biler – biler vi aldri før har vært mer avhengig av.

- Undersøkelsen viser at bilbransjen har forståelse for de tiltak som er gjort for å stoppe koronaviruset. Bransjen ønsker å bidra. Det vi kan gjøre er å sikre at lastebiler, varebiler og personbiler fortsatt går. Vi vil stille opp for at sykepleiere, leger og all annet helsepersonell og andre med samfunnskritiske jobber kan få gjort det de må gjøre, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Undersøkelsen viser at det allerede er store økonomiske utfordringer. Naturlig nok uteblir kundene. Tre av fire opplever allerede lavere etterspørsel. Nesten ni av ti mener allerede det kan bli aktuelt å redusere virksomheten. Ettersom epidemien er i startfasen er det sannsynlig at situasjonen vil forverres.

- Staten kan bidra til dette ved å klargjøre at vår bransje er samfunnskritisk, fordi det er den – uten bilen stanser Norge er sant til vanlig, og det er enda sannere i dag. I tillegg vil det være behov for enda sterkere statlige virkemidler for å komme igjennom dette, sier Nilsen.

I undersøkelsen og i direkte tilbakemeldinger til NBF etterlyser bedriftene enda større lønnsdekning av staten ved permitteringer, sykefravær, karantenefravær og fravær grunnet stengte skoler og barnehager.

- Men, for å si det på nordlandsk, vi skal «stå han av». NBF er i god dialog med myndighetene. Bilbransjen skal klare seg, vi skal bidra. Men, som næringslivet generelt, vi trenger statlig hjelp. I tillegg til alt det økonomiske må regler og lover som legger sten til byrden fjernes. Verksted må kunne drive selv om teknisk leder er i karantene, tilsyn må suspenderes – alt må i en periode forenkles, og en del kan suspenderes, sier Nilsen.

Undersøkelsen er gjennomført første virkedag, fredag 13. mars, etter at myndighetenes tiltak ble iverksatt. Det kan antas at situasjonen vil forverre seg.

Resultater fra undersøkelsen:

75 prosent opplever allerede nedgang i etterspørselen

35 prosent har ansatte i karantene eller er sykemeldt

28 prosent har problemer med å få levert varer og tjenester pga koronaviruset

7 prosent har gjennomført permitteringer

83 prosent sier det er aktuelt å permittere om kort tid

86 prosent sier det kan bli aktuelt å redusere virksomheten om kort tid

273 bedrifter har svart på undersøkelsen.

For mer informasjon eller kommentarer kontakt:

Tlf: 99485268

Epost: es@nbf.no

Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund

Epost: stig.morten.nilsen@nbf.no

Følg saker fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Siste saker fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

"BILBRANSJEN VIL BRUKE OPP STATENS GRØNNE MILLIARD"27.8.2019 11:30:00 CESTPressemelding

(Oslo 27.8.2019) Klima- og miljøminister Ola Elvestuen lanserte i dag støtteordningen for elektriske varebiler. Norsk bilbransje har hatt en sentral rolle i å gjøre Norge til globalt ledende når det gjelder innføring av nullutslipps personbiler på veiene. Dette har vært mulig å få til gjennom statens bruk av økonomiske incentiver, og bilbransjens investeringer og fokus. Nå står varebilene for tur og den første milliarden har staten allerede bevilget.

Statsbudsjettet 2019: Inntektene fra bilavgiftene vil kollapse8.10.2018 12:30:39 CESTPressemelding

(Oslo 8. oktober 2018) Regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett å ikke gjøre endringer i bilavgiftene for personbiler. Det er et viktig bidrag for å få ned utslippene fra bilparken på kort sikt. Men regjeringen kan ikke lenger utsette arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem. Støtte til elbiler alene summerer regjeringen opp til at utgjør over 8 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2018 – det blir mer i 2019 og enda mer i 2020.