Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Nå trenger Norge bilverkstedene mer enn noen gang.

Del

Situasjonen for bilbransjen er dramatisk. En fersk undersøkelse i bilbransjen viser at syv prosent av bedriftene allerede har permittert. For 83 prosent er det aktuelt å permittere om kort tid. Det kommer ikke til å bli bedre. Sannsynligvis verre. Vi risikerer at i deler av landet vil det ikke være mulig å få reparert lastebiler, busser og biler – biler vi aldri før har vært mer avhengig av.

pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi

- Undersøkelsen viser at bilbransjen har forståelse for de tiltak som er gjort for å stoppe koronaviruset. Bransjen ønsker å bidra. Det vi kan gjøre er å sikre at lastebiler, varebiler og personbiler fortsatt går. Vi vil stille opp for at sykepleiere, leger og all annet helsepersonell og andre med samfunnskritiske jobber kan få gjort det de må gjøre, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Undersøkelsen viser at det allerede er store økonomiske utfordringer. Naturlig nok uteblir kundene. Tre av fire opplever allerede lavere etterspørsel. Nesten ni av ti mener allerede det kan bli aktuelt å redusere virksomheten. Ettersom epidemien er i startfasen er det sannsynlig at situasjonen vil forverres.

- Staten kan bidra til dette ved å klargjøre at vår bransje er samfunnskritisk, fordi det er den – uten bilen stanser Norge er sant til vanlig, og det er enda sannere i dag. I tillegg vil det være behov for enda sterkere statlige virkemidler for å komme igjennom dette, sier Nilsen.

I undersøkelsen og i direkte tilbakemeldinger til NBF etterlyser bedriftene enda større lønnsdekning av staten ved permitteringer, sykefravær, karantenefravær og fravær grunnet stengte skoler og barnehager.

- Men, for å si det på nordlandsk, vi skal «stå han av». NBF er i god dialog med myndighetene. Bilbransjen skal klare seg, vi skal bidra. Men, som næringslivet generelt, vi trenger statlig hjelp. I tillegg til alt det økonomiske må regler og lover som legger sten til byrden fjernes. Verksted må kunne drive selv om teknisk leder er i karantene, tilsyn må suspenderes – alt må i en periode forenkles, og en del kan suspenderes, sier Nilsen.

Undersøkelsen er gjennomført første virkedag, fredag 13. mars, etter at myndighetenes tiltak ble iverksatt. Det kan antas at situasjonen vil forverre seg.

Resultater fra undersøkelsen:

75 prosent opplever allerede nedgang i etterspørselen

35 prosent har ansatte i karantene eller er sykemeldt

28 prosent har problemer med å få levert varer og tjenester pga koronaviruset

7 prosent har gjennomført permitteringer

83 prosent sier det er aktuelt å permittere om kort tid

86 prosent sier det kan bli aktuelt å redusere virksomheten om kort tid

273 bedrifter har svart på undersøkelsen.

For mer informasjon eller kommentarer kontakt:

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund

Tlf: 99485268

Epost: es@nbf.no

Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund

Tlf: 911 77 890

Epost: stig.morten.nilsen@nbf.no

Bilder

pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi
Last ned bilde
pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi
Last ned bilde

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Middelthunsgate 27
0368 Oslo

22 54 21 00http://www.nbf.no

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene30.4.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding

Bilbransjen ruller, men det kan fort bli kritisk. Selv om det er bedring på bruktbilsalg, så sier nesten 40 prosent av bedriftene at bruktbilmarkedet går på halv fart eller enda tregere. Samtidig svarer 37 prosent at aktiviteten er over 75 prosent. Nybilsalget er fremdeles tregt, for over 50 prosent er aktiviteten mer enn halvert. Dette viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av NBF/NHO.

Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler16.4.2020 07:30:00 CEST | Pressemelding

Etter at Statens vegvesen utvidet fristen for EU-kontroll velger tusenvis å utsette å ta EU-kontroll. Per i dag er det gjennomført mer enn 18 000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode som i 2019. Fortsetter denne trenden vil det være 80 000 ekstra biler som skal ha EU kontroll i neste periode. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom