Nå starter MC-sesongen: - Del veien, oppfordrer NAF

Med sommersesongen kommer også motorsyklene ut på veiene. – Vi oppfordrer bilistene til å slippe motorsykler frem, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
I disse dager planlegges sommerens motorsykkel-turer. Mange skal kjøre langt, og mange skal kjøre over flere dager. NAF har et klart råd også til motorsyklistene: Pass på hvordan du pakker motorsykkelen for langturen. (Foto: NAF)

En undersøkelse utført av Norstat for NAF viser at hele 70 prosent av bilistene gjerne slipper motorsykler frem i bilkøen. Blant eldre sjåfører er andelen enda høyere.

- På utfartsdager med mye kø bør du være oppmerksom og aktivt se etter motorsyklister som kommer mellom bilene. Dette er fullt lovlig for motorsyklister, og du skaper bedre flyt i trafikken om du gir plass til tohjulingene, sier Svendsen.

Langtur med motorsykkel stiller store krav

- Hvordan man pakker og stiller inn motorsykkelen har stor betydning for kjøreegenskaper og trygghet. Å dra på langtur med motorsykkel er en fantastisk opplevelse, men det setter store krav til deg som sjåfør, sier Svendsen.

- Når man laster motorsykkelen endrer den karakter og den får andre kjøreegenskaper. Den er ikke like kvikk som du er vant til og den svinger ikke like godt. I tillegg kjører man ofte på veier der man ikke er kjent. Dette fører til at man må passe på og kjøre med store sikkerhetsmarginer, rådgir Jan Harry Svendsen.

Rom som redder liv

Det å sikre seg handlingsrom i trafikken er viktig både for bilister og motorsyklister. På utfartsdagene gjelder det å sikre at du har avpasset farten etter forholdene og har god avstand til andre trafikanter.

- Økt sikkerhet i trafikken handler om å være bevisst og kjøre med gode sikkerhetsmarginer, uansett om du sitter på motorsykkel eller bak rattet på en bil, sier Svendsen.

NAF MC er på langtur i disse dager. På sikkerhetsstafetten fra NAF til Nordkapp kjører NAF MC hele Norge og er innom både Østlandet, Sørlandet, Vestlandet og Nord-Norge. Stafetten avsluttes i Alta 28. mai.

- Stafetten er et lavterskeltilbud der motorsyklister kan lære mer om hva de selv kan gjøre for å øke egen sikkerhet og hva de bør tenke på når de skal på langtur. Alt vi har møtt så langt på stafetten er engasjerte og sikkerhetsorienterte motorsyklister som ofte drar på tur og som er nysgjerrige på kunnskap som gjør dem til enda bedre motorsyklister, sier Svendsen.

Tabell

ALDER

60+

Svært uenig/uenig

9 %

13 %

6 %

8 %

Verken enig eller uenig

21 %

25 %

28 %

13 %

19 %

Enig/Svært enig

70 %

64 %

59 %

81 %

74 %

Fakta: Landsrepresentativ befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i mai 2023.

Jan Harry Svendsen, leder NAF MC