Bane NOR

Nå starter kompetanseløftet som kreves for nytt signalanlegg

Del

Jernbanen er på spor mot en ny fremtid. Fra å ha vært mekanisk og manuell er den i ferd med å bli høyteknologisk og digital. I løpet av de neste tiårene vil dette endre jernbanesektoren fullstendig.

Togførersimulator fra Alstom med nytt digitalt signalsystem er en del av utstillingen på det nye kompetansesenteret Campus Nyland.
Togførersimulator fra Alstom med nytt digitalt signalsystem er en del av utstillingen på det nye kompetansesenteret Campus Nyland.

31. oktober 2019 åpnet Bane NOR offisielt Campus Nyland: et nytt kompetanse- og testsenter for utviklingen og innføringen av det nye digitale signalsystemet European Rail Traffic Management System (ERTMS). De tidligere lokalene til Vy (tidligere NSB) på Grorud Verksted har nå blitt pusset opp, og både ny teknologi, proffe utviklere og engasjerte instruktører har flyttet inn.

– At Bane NOR nå tar i bruk Campus Nyland til å teste ulike nye teknologiske løsninger, viser at de tar jobben de har fått på alvor. Til syvende og sist er det akkurat det jernbanereformen handler om. Å utvikle norsk jernbane til å bli en konkurransedyktig transportform, som gjør at folk ønsker å ta tog til og fra arbeid, fritidsaktiviteter og ikke minst at vi også lykkes med å få mer gods på jernbanen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

5 000 ansatte skal skoleres

Jernbanen får nå et kompetansesenter som er plassert midt imellom historie, daglig drift, vedlikehold, utvikling og innovasjon. Over 5 000 ansatte i hele jernbanesektoren – Bane NOR, togselskaper, vedlikeholdsselskaper og entreprenører – skal nå på skolebenken. Campus Nyland skal gjøre eksisterende yrkesgrupper i stand til å håndtere ny teknologi og navigere i den nye hverdagen som introduseres med ERTMS. Norsk Jernbaneskole har allerede holdt et ukeskurs for togledere og planlegger også kurs for hovedsikkerhetsvakter. Siemens, som er en av tre leverandører til ERTMS-programmet, har gjennomført sitt første grunnkurs for ERTMS.

Testlaben bygges opp med reell maskinvare for alle sentrale systemer som leveres som del av ERTMS-programmet. Dette omfatter både signal og sikringsanlegg, trafikkstyringssystem og utrustingen som kommer i togene. I tillegg til Bane NOR vil leverandørene Alstom, Siemens og Thales bruke senteret til testing av det digitale signalsystemet.

– Campus Nyland blir kraftsenteret i digitaliseringen av jernbanen i Norge og helt sentralt i utviklingen av en fremtidsrettet infrastruktur som er mer punktlig, driftssikker, miljøvennlig og rimeligere å holde ved like, forteller Sverre Kjenne, konserndirektør Digitalisering og teknologi.

Som en del av Campus Nyland bygges det opp et kombinert lærings- og utstillingsområde. Også her tar Bane NOR i bruk ny teknologi, som virtual reality, for å formidle hvordan strekningene bygges opp med ERTMS, samt togenes og togledersentralenes utforming.

Om ERTMS

ERTMS er et av Norges største digitaliseringsprosjekter, og et viktig skritt i moderniseringen av jernbanen. I dag er mange forskjellige typer signalanlegg langs jernbanettet i bruk, og flere av dem er gamle og slitte.

Det nye digitale signalsystemet gir økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog. Standardiserte løsninger og systemer gir et mer effektivt Bane NOR, og med smarte løsninger får vi en moderne og mer miljøvennlig jernbane. Erfaringer med ERTMS i Norge og i andre land viser at nytt digitalt signalsystem gir mer punktlige tog. For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet.

Første strekning ut er Nordlandsbanen fra Grong til Bodø som vil ha ERTMS i drift fra 31. oktober 2022.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Togførersimulator fra Alstom med nytt digitalt signalsystem er en del av utstillingen på det nye kompetansesenteret Campus Nyland.
Togførersimulator fra Alstom med nytt digitalt signalsystem er en del av utstillingen på det nye kompetansesenteret Campus Nyland.
Last ned bilde
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup åpnet Campus Nyland, som er kompetansesenteret til Norges største digitaliseringsprosjekt, ERTMS. Her sammen med kommunikasjonssjef Kristina Bolstad Picard og konserndirektør for digitalisering og teknologi Sverre Kjenne i Bane NOR.
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup åpnet Campus Nyland, som er kompetansesenteret til Norges største digitaliseringsprosjekt, ERTMS. Her sammen med kommunikasjonssjef Kristina Bolstad Picard og konserndirektør for digitalisering og teknologi Sverre Kjenne i Bane NOR.
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom