Nå starter kompetanseløftet som kreves for nytt signalanlegg
31. oktober 2019 åpnet Bane NOR offisielt Campus Nyland: et nytt kompetanse- og testsenter for utviklingen og innføringen av det nye digitale signalsystemet European Rail Traffic Management System (ERTMS). De tidligere lokalene til Vy (tidligere NSB) på Grorud Verksted har nå blitt pusset opp, og både ny teknologi, proffe utviklere og engasjerte instruktører har flyttet inn.
– At Bane NOR nå tar i bruk Campus Nyland til å teste ulike nye teknologiske løsninger, viser at de tar jobben de har fått på alvor. Til syvende og sist er det akkurat det jernbanereformen handler om. Å utvikle norsk jernbane til å bli en konkurransedyktig transportform, som gjør at folk ønsker å ta tog til og fra arbeid, fritidsaktiviteter og ikke minst at vi også lykkes med å få mer gods på jernbanen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
5 000 ansatte skal skoleres
Jernbanen får nå et kompetansesenter som er plassert midt imellom historie, daglig drift, vedlikehold, utvikling og innovasjon. Over 5 000 ansatte i hele jernbanesektoren – Bane NOR, togselskaper, vedlikeholdsselskaper og entreprenører – skal nå på skolebenken. Campus Nyland skal gjøre eksisterende yrkesgrupper i stand til å håndtere ny teknologi og navigere i den nye hverdagen som introduseres med ERTMS. Norsk Jernbaneskole har allerede holdt et ukeskurs for togledere og planlegger også kurs for hovedsikkerhetsvakter. Siemens, som er en av tre leverandører til ERTMS-programmet, har gjennomført sitt første grunnkurs for ERTMS.
Testlaben bygges opp med reell maskinvare for alle sentrale systemer som leveres som del av ERTMS-programmet. Dette omfatter både signal og sikringsanlegg, trafikkstyringssystem og utrustingen som kommer i togene. I tillegg til Bane NOR vil leverandørene Alstom, Siemens og Thales bruke senteret til testing av det digitale signalsystemet.
– Campus Nyland blir kraftsenteret i digitaliseringen av jernbanen i Norge og helt sentralt i utviklingen av en fremtidsrettet infrastruktur som er mer punktlig, driftssikker, miljøvennlig og rimeligere å holde ved like, forteller Sverre Kjenne, konserndirektør Digitalisering og teknologi.
Som en del av Campus Nyland bygges det opp et kombinert lærings- og utstillingsområde. Også her tar Bane NOR i bruk ny teknologi, som virtual reality, for å formidle hvordan strekningene bygges opp med ERTMS, samt togenes og togledersentralenes utforming.
Om ERTMS
ERTMS er et av Norges største digitaliseringsprosjekter, og et viktig skritt i moderniseringen av jernbanen. I dag er mange forskjellige typer signalanlegg langs jernbanettet i bruk, og flere av dem er gamle og slitte.
Det nye digitale signalsystemet gir økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog. Standardiserte løsninger og systemer gir et mer effektivt Bane NOR, og med smarte løsninger får vi en moderne og mer miljøvennlig jernbane. Erfaringer med ERTMS i Norge og i andre land viser at nytt digitalt signalsystem gir mer punktlige tog. For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet.
Første strekning ut er Nordlandsbanen fra Grong til Bodø som vil ha ERTMS i drift fra 31. oktober 2022.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Erik SkarpenPressesjef
Vår pressevakt er alltid betjent og nummeret dit er 91656565
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen23.9.2024 14:40:49 CEST | Pressemelding
Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.
Raumabanen fyller 100 år20.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av verdens vakreste jernbanestrekninger fyller 100 år. Bane NOR og Jernbanedirektoratet inviterer til folkefest fredag 20. september.
Bane NOR-ekspert til Brussel for å lede europeisk samarbeidsgruppe5.9.2024 12:05:00 CEST | Pressemelding
Konserndirektøren for digitalisering og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, har takket ja til å ta over stafettpinnen som administrerende direktør for den europeiske organisasjonen ERTMS Users Group etter nederlandske Michel Ruesen. Målet er å øke konkurransekraften til jernbanen i Europa.
Bane NOR har inngått samarbeid med Forsvaret og svenske Försvarsmakten om innkjøp av nye jernbanevogner13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som et resultat av nordisk samarbeid har Bane NOR inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten. Dette gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
Ny teknologi skal forhindre ulykker på planoverganger8.8.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år skjer det i underkant av 700 uønskede hendelser på planoverganger her i landet. Nå tar Bane NOR i bruk elektronisk overvåkning på 39 av de mest ulykkesutsatte planovergangene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom