Grønt Fokus

Nå skal drivhus være i tre

Del
Det har lenge vært en økende drivhustrend i norske hager. Lenge var fokuset på kortreist mat, men så begynte man å bruke drivhusene annerledes. Drivhusene ble et sted for sosialt samvær og med det ble man også mer opptatt av hvordan det hele skal se ut i hagen. Det førte til at en ny utfordrer kom på banen og ble raskt lagt merke til.
Tredrivhuset Skogly 13,2 m2. Foto: Grønt Fokus
Tredrivhuset Skogly 13,2 m2. Foto: Grønt Fokus

Som skapt for norske hager

Tar man en liten rundtur rundt i norske nabolag vil man ganske sikkert støte på et drivhus eller to. Selv om mange i dag betaler litt ekstra for å få drivhuset lakkert, er det fremdeles drivhusene med den naturlige, sølvfargede aluminiumfargen som dominerer. Den nye trenden vil likevel ha det annerledes. Drivhuset er ikke lenger et sted man bare dyrker planter, og vi bryr oss derfor mer om hvordan det hele tar seg ut i hagen. Både farge og materiale er nå viktigere enn før. I norske hager med frukttrær, hekker og ikke minst eneboliger av tre, så vil et drivhus av tre gli bedre inn i utemiljøet.

- Vi lanserte en egenprodusert modell for et par år siden, og vi fikk umiddelbart respons fra markedet. Spesielt i sosiale medier rant det inn med lovord og kommentarer, forteller Thore Fossheim, markedskoordinator hos drivhusleverandøren Grønt Fokus.

- Men etter en stund fikk vi også inn kommentarer og forbedringsforslag fra kundene. Det takket vi ikke nei til, og satte i gang med å oppgradere drivhuset. Den nye modellen skal lanseres denne våren og vi er utrolig spente på hva slags mottakelse den vil få, fortsetter Fossheim videre.

Større utvalg for hvert år

Leverandøren Palmako er en av Europas ledende produsenter av laftede trehus og maskinavrundede tømmerprodukter i Europa. I 2021 begynte de å produsere sin egen drivhusserie i tre som nå selges gjennom flere utsalgssteder i Norge, og hos Palmako merket de den økende interessen for tredrivhus med en gang.

- Vi lanserte vår egen Emilia-serie i 2021 og salget har bare økt siden starten, forteller Yngve Sommer, daglig leder i Palmako Norge.

- Det første året lanserte vi to små modeller i serien, mens allerede året etter lanserte vi en større modell. Nå i 2023 har vi også lansert et Orangeri i tre, som er et tredrivhus med T-form. Vi har solgt godt av vår Emilia-serie siden den ble lansert, så mange ønsker tydeligvis å legge mer penger i et koseligere drivhus enn de billige i aluminium, sier Sommer videre.

Drivhus som hagestue

Selv om drivhusinteressen i Norge har vært stigende i flere år, så skjedde det en endring under pandemien. Folk ble værende enda mer hjemme enn før, og det ser ut til å være en trend som fortsetter. Det selges nå flere større drivhus som kan brukes til mer enn bare å dyrke planter.

- Vi selger fremdeles betydelig flere rene hagestuer enn drivhus, men det er en tydelig trend at spesielt tredrivhusene tramper inn på hagestuenes domene og tar andeler av folks hager. Tredrivhusene byr på mer varme, farger og spennende former. Jeg tror vi kommer til å se enda flere lanseringer av tredrivhus i tiden som kommer, sier Grønt Fokus representanten til slutt.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tredrivhuset Skogly 13,2 m2. Foto: Grønt Fokus
Tredrivhuset Skogly 13,2 m2. Foto: Grønt Fokus
Last ned bilde
Markedskoordinator Thore Fossheim i Grønt Fokus
Markedskoordinator Thore Fossheim i Grønt Fokus
Last ned bilde

Om Grønt Fokus

Grønt Fokus
Mjåvannsvegen 54
4628 Kristiansand

https://www.grontfokus.no/

Grønt Fokus har gjort den norske sommeren lenger gjennom 30 år med drivhus, hagestuer, vinterhager, og utstyr til hjem og hage. Selskapet setter kunderelasjonen først og vektlegger tilgjengelig kundeservice og rådgiving med egne eksperter og et bredt sortiment av standardiserte varer av høy kvalitet til en lav pris, ofte under eget merke. Produktene er ofte testet for norske forhold og flere har fått kvalitetsstempelet «P-merke», som er et stempel fra Sveriges Tekniske Forskningsinstitutt. Grønt Fokus selger produkter i hovedsak gjennom en profesjonell nettside, som vektlegger råd, veiledning og transparente priser. Grønt Fokus har i tillegg utstillingsbutikker i Oslo, Stavanger og Kristiansand (HK). Grønt Fokus er eid av Skånska Byggvaror, og er en del av Byggmax Group.

Følg pressemeldinger fra Grønt Fokus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Fokus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt Fokus

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye