Nå skal de unge få økt kunnskap om sine rettigheter

Forbrukerrådet og Ungt Entreprenørskap har inngått en samarbeidsavtale der hovedmålet er å øke de unges kunnskap om sine rettigheter som forbrukere, øke kompetansen deres innen personlig økonomi, samt øke deres forståelse og kunnskap om bærekraftige valg.

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som hjelper forbrukerne og påvirker samfunnet i en forbrukervennlig retning. Gjennom samarbeidet med Ungt Entreprenørskap ønsker de å styrke de unges kunnskap og kompetanse innenfor feltene forbrukerrettigheter, personlig økonomi og bærekraftig forbruk.

- Å kunne litt om egne rettigheter som forbruker er viktig både for miljøet og lommeboka. Vi hjelper unge å få rett når de har rett, enten det gjelder reklamasjon og angrerett, netthandel eller rettigheter for bruktkjøp. Hver dag står unge i forbrukersituasjoner der det kan lønne seg å kjenne sin rett, så de vet hva de skal gjøre for eksempel når tingen de har kjøpt ikke funker, sier direktør Inger Lise Blyverket  i Forbrukerrådet.

Samarbeidet omfatter to av Ungt Entreprenørskap sine programmer med tema personlig økonomi – et tema som nå inngår i læreplanene. På ungdomsskolen skal Forbrukerrådet bidra til å forsterke programmet Økonomi og karrierevalg, med viktig innhold om hvordan man tar informerte og trygge valg i økonomiske spørsmål. 15 000 elever på ungdomsskoler over hele landet gjennomfører hvert år Økonomi og karrierevalg i samarbeid med lokale banker. På videregående skole går samarbeidet på programmet Sjef i eget liv. Dette er også et program med fokus på personlig økonomi, og rundt 7 500 elever gjennomfører hvert år Sjef i eget liv.

- Våre programmer forbereder unge på den praktiske og virkelige verden de skal ut i, både som forbrukere, arbeidstakere og kanskje arbeidsgivere. Å lære om personlig økonomi tidlig i livet gjør unge bedre i stand til å håndtere livet på en trygg måte. Derfor er vi veldig glade for å få Forbrukerrådet med på laget slik at de kan hjelpe unge med å forstå sine rettigheter og kunne utøve sin forbrukermakt, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo.

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.