Nå kommer broderibølgen til Norge

Warunee Bolstad, som står bak @plystreknitwear, brenner for håndarbeid, og hennes absolutte lidenskap er broderi. Nå har hun skrevet boken «Et år med broderi», med motiv inspirert av de ulike årstidene.

- Det å lykkes med håndarbeid gir meg en følelse av mestring og overskudd. Det blir en avkobling i hverdagen, det gir meg rom og mulighet for en stille stund.

Broderi er stort i utlandet, og med boken ønsker hun å inspirere alle til å finne skapergleden brodering kan gi, via motiver og mønstre inspirert fra de fire årstidene våre, der hver årstid bærer med seg ulike stemninger.

- Jeg fant fort ut hvor spennende broderiets verden er. Teknikkene gir deg så mange muligheter! Du starter med blanke ark og fargestifter hver gang, og i tillegg kan gamle klær du har hengende i skapet få helt nytt liv!

Warunee var omringet av broderi da hun var liten, men ble ikke ordentlig interessert før i 2018, da hun og familien solgte leiligheten og flyttet til Thailand. De var mye sammen med tantene hennes, og hun ble introdusert for broderi på nytt. Planen deres var å reise mye rundt dette året, men Warunee innså raskt hvor varmt det føltes å strikke med ull der. Derfor begynte hun å brodere i stedet.

- Det ble starten på en broderi-romanse som i dag gir meg enorm mestringsfølelse og skaperglede. Samtidig ble jeg bevisst på å ta bedre valg når det handlet om klesskapet mitt. Jeg ble nå lidenskapelig opptatt av å gi gamle klær nytt liv ved å brodere på dem, sier Warunee.

Det hun elsker mest med broderi, er friheten det gir.

- For meg handler ikke brodering om å mestre en masse tradisjonelle teknikker og sting. Med noen få enkle sting, et par nyttige verktøy, og litt tid og tålmodighet, kan du brodere omtrent hva som helst, sier hun.

7 grunner for å hive seg på broderibølgen:

1. Det er enkelt å lære seg å brodere. Tro det eller ei, du trenger bare å lære deg et par enkle sting og så er du i gang! Deretter kan du avansere.
  2. Håndarbeid er bra for den mentale helsen. Det kan være meditativt og beroligende, og man kobler av fra den digitale verden
  3. Du kan enkelt gi interiøret et løft. Broder på lampeskjermer, duker og puter!
  4. Broderi er en budsjettvennlig hobby. Du trenger først og fremst kun en nål, broderigarn og et stoff å brodere på. Dette finner du hjemme!
  5. Å brodere er sosialt! Broderi er enkelt å ta med seg når du skal på besøk til venner og familie. Kanskje kan du overtale dem til å begynne også?
  6. Å brodere er miljøvennlig. Du trenger ikke kjøpe noe nytt! Du kan reparere gamle plagg, og gi plaggene et skikkelig løft!
  7. Brodering er en perfekt syssel på reise. Man kan brodere på flyet, på bussen, på stranda, på hytta eller hvor som helst.

Boken er i bokhandel nå.