Nå kan radioaktører søke konsesjon til å drive digital radio
Aktører må søke både om både spektrumstillatelse og senderanleggskonsesjon. Tillatelsene tildeles samlet til én aktør etter vedtak, og varer til 31. desember 2031.
Tildeling av spektrumstillatelse og anleggskonsesjon
Hvis Nkom og Medietilsynet ikke mottar konkurrerende søknader innen fristen (kun én søker), vil spektrumstillatelse og anleggskonsesjon med varighet til 31. desember 2031 kunne tildeles søker. Hvis Nkom og Medietilsynet mottar flere søknader, vil ressursen bli tildelt ved pengeauksjon
Spektrumstillatelse – slik søker du
Det er Nkom som tildeler spektrumstillatelse. All informasjon om Riksblokk ll og hvordan du søker spektrumstillatelse, herunder informasjon om bankgaranti, finner du her.
Anleggskonsesjon – slik søker du
Medietilsynet behandler søknad om anleggskonsesjon. I anleggskonsesjonen er det satt konsesjonsvilkår om blant annet bruk, endringer og opphør. Det vil bli satt en frist på 12 måneder til å ta i bruk anlegget. Nærmere informasjon om anleggskonsesjon og konsesjonsvilkårene finner du her.
Krav til søknad om anleggkonsesjon
Søknad om anleggskonsesjon skal være skriftlig. Om det brukes e-post, må vedleggene skannes og legges ved som PDF-filer. Søknaden må inneholde informasjon om:
- Søkerens navn, adresse og organisasjonsnummer
- Kontaktperson (navn, telefonnummer og e-post)
- Egenerklæring med beskrivelse av relevant teknisk kompetanse til opprettelse og drift av senderanlegg
Søknaden må være undertegnet av den eller de som har fullmakt til å binde selskapet i henhold til firmaattesten.
Søknaden merkes med «Anleggskonsesjon – Riksblokk II» og sendes til post@medietilsynet.no, eller:
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad
Offentliggjøring av informasjon
Dersom søknaden inneholder sensitive opplysninger, for eksempel forretningshemmeligheter, vil hele eller deler av dokumentet kunne unntas offentlighet, jf. offentleglova og forvaltningslovens regler. Også identiteten til foretak som søker vil kunne unntas offentlighet. Dersom søker mener det er grunnlag for å unnta opplysninger fra offentlighet, bes det om at det markeres tydelig i dokumentene hvilke opplysninger dette gjelder og begrunnes hvorfor innholdet skal være unntatt offentlighet.
Les oppdragsbrevet fra Kulturdepartementet om utlysning av Riksblokk ll.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom