Nå kan medier søke om koronakompensasjon
Søknadsportalen er åpen fra 4. august kl. 12:00 og søknadsfristen er torsdag 13. august kl. 14:00. Alle medier som skal søke må først registrere seg med en bruker på «Min side» på Medietilsynets hjemmesider.
Medier kan søke om inntil 60 prosent av inntektsbortfallet i perioden fra 15. mars til 30. juni 2020, men støtten er begrenset til 15 millioner kroner per foretak. Medier kan beregne hvor mye de kan få i støtte i Medietilsynets kompensasjonskalkulator. Ordningen skal støtte opp under mediene på en slik måte at de i størst mulig grad skal kunne opprettholde den redaksjonelle virksomheten.
– Koronakrisen har ført til et betydelig inntektsbortfall for mange medier i en periode hvor tilgang til god informasjon og kritisk journalistikk har vært særlig viktig. Vi er derfor glad for at Stortinget har bevilget 300 millioner til en slik midlertidig kompensasjonsordning for mediene, sier Velsand.
Kompensasjonen betales ut én gang per søker og det betales ikke ut forskudd på kompensasjon. Det gis kun kompensasjon for inntektsbortfall som skyldes koronakrisen og redusert arbeidsgiveravgift i 2020 trekkes fra kompensasjonsbeløpet.
– Medietilsynet legger opp til rask saksbehandling, og tar sikte på utbetaling i slutten av august, sier Velsand.
Følgende kriterier må være oppfylt for å kunne motta kompensasjon:
- Mediet må drive regelmessig journalistisk produksjon og publisering av nyheter, aktualitetsstoff, samfunnsdebatt eller annet innhold av allmenn interesse.
- Mediet må ha redaktør.
- Mediet må kunne dokumentere et fall i omsetning på minst 15 prosent i forhold til den samme perioden i 2019.
- Mediet må ha hatt minst én ansatt registrert i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret siden 15. mars 2020.
- Minst en ansatt må ha fått utbetalt lønn i perioden 15. mars til og med 30. juni 2020.
- Mediet må ha levert lovpålagte rapporter for 2018 og betalt skatter og avgifter.
Disse er ikke omfattet av ordningen:
- Nyhetsbyråer.
- Virksomheter som er under avvikling eller konkursbehandling.
- Produksjonsselskaper og innholdsleverandører som ikke publiserer selv.
- Medieplattformer som kun tilbyr brukergenerert innhold.
- Bloggere, youtubere og influensere.
Her kan du lese mer om hvordan ordningen fungerer. Her kan du også sjekke om din mediebedrift fyller kravene til å motta kompensasjon etter de nye reglene.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom