Nå kan du enkelt velge norske blomster og planter i butikk!
Trygghet for forbruker - stolthet hos produsent
- Norske blomster og planter, både for inne- og utebruk, holder høy kvalitet, og det er flott å kunne synliggjøre dette gjennom bruk av Nyt Norge. Når Nyt Norge nå er det mest kjente opprinnelsesmerket i Norge gir dette trygghet for forbruker, og stolthet hos produsent, sier Katrine Røed Meberg, Generalsekretær i Norsk Gartnerforbund.
For første gang kan Nyt Norge brukes på andre produkter enn mat og drikke. Etter en vellykket pilotperiode over to år ble Nyt Norge på blomster og planter lansert som offisiell kategori under Gartner 2021. Forbrukeren stiller seg klart positiv til blomster og planter merket med Nyt Norge. Det er allerede 550 blomster og planter som er merket med Nyt Norge og det er den kategorien som vokser raskest.
Verdiskapning i Norge
- Mange forbrukere har ikke reflektert over hvor stor importandelen faktisk er for blomster og planter, men de er svært interesserte når de gjøres oppmerksomme på dette. For oss er det alltid viktig at verdiskapingen ligger igjen i Norge, og det er ikke minst viktig for en næring i sterk konkurranse med import. Vi skal ikke glemme at gartneriene og planteskolene utgjør 2000 arbeidsplasser i Norge, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Kravene til merking er omtrent de samme som gjelder for mat og drikke. Blomstene og plantene må være produsert og pakket i Norge og må komme fra produsenter som kan dokumentere at de følger strenge norske regler. Norsk opprinnelse i blomster og planter defineres ut fra plantematerialet og det stilles krav til veksttid i Norge. Med norske planter har man full kontroll på at det er friske og klimatilpassede planter man velger til hagen, og det er vi sikre på at norske forbrukere ønsker seg.
Merkeordningen Nyt Norge
Nyt Norge er det offisielle opprinnelsesmerket for norsk mat og drikke. Merkeordningen skal gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom