Nå kan alle slippe sin egen kleskolleksjon

La flere få se din klesstil
Alle folk har sin egen klesstil. Hver gang noen leverer klær til Fretex, gir de samtidig klesstilen sin videre. Nå kan alle legge inn bilder av seg selv på https://degxfretex.no/ og få sin egen slipp-film.
- I kampanjen Deg x Fretex vil Fretex vise fram alle de flotte slippene som hver dag kommer til Fretex, sier Kristin Hareide som er kjedelder i Fretex.
Under pandemien er det flere som trenger hjelp
Det siste årene har flere mennesker oppsøkt Frelsesarmeen for å få hjelp. Gavene som gis til Fretex deles ut til de som trenger det og bruktinntektene fra Fretex er med på å finansiere Frelsesarmeens sosiale arbeid. De siste årene har 30 millioner kroner fra bruktsalget gått til sosiale formål, men i koronaåret var summen 21 millioner. Nedgangen på ni millioner har kommet samtidig som behovet for hjelp har økt. Nå vil Fretex gjennom en sin nye kampanje få flere til å gi fine gaver og flere til å handle i Fretexbutikkene.
Fretex har med seg gode støttespillere
Maria Mena, Tone Damli, Julie Varner og Martin Danielle (CLMD) er noen av profilene som utover våren og sommeren vil slippe sine «kolleksjoner» hos Fretex. Det de gir vil legges ut for salg i nettbutikken til Fretex. De som stiller opp, vil støtte Frelsesarmeens sosiale arbeid og oppfordre flere til å gjøre det samme.
- Det er gavene folk gir og kundene i Fretexbutikkene som gjør at Fretex kan være med å finansiere Frelsesarmeens sosiale arbeid. Med pandemien møter vi en enda større etterspørsel og pågang fra mennesker som trenger vår hjelp. Vi håper og tror at denne spennende kampanjen fører til at mange blir bevisst hva gode donasjoner betyr for vårt arbeid, sier Hareide.
Dette støtter du når du slipper din egen kolleksjon hos Fretex
Giverne og kundene til Fretex er med på å fremme gjenbruk og bærekraft. Jo lenger det som allerede er produsert blir brukt, jo mindre ny produksjon er det behov for. Det å velge brukt framfor nytt er derfor et viktig miljøtiltak. Tekstilbransjen jobber for å bli mer bærekraftige og sirkulære, og Fretex skaper aktiviteter og arbeidsplasser i den sirkulære og framtidsrettede delen av bransjen.
Bruktinntektene bidrar til å muliggjøre Frelsesarmeens sosiale arbeid innenfor disse fem områdene:
Barn & unge
- Over 100 000 barn lever i husholdninger med vedvarende lav inntekt. Det siste året har tallet økt.
- Frelsesarmeen bidrar med aktiviteter, ferie- og fritidstilbud, skole- og sportsutstyr, mat og klær.
Lavinntektsfamilier:
- De mest utsatte familiene har sammensatte levekårsutfordringer som henger sammen med bosituasjon, dårlig tilknytning til arbeidslivet, helse, rus og/eller manglende nettverk/støttepersoner.
- Frelsesarmeen møter disse familiene, og bistår med det de trenger. Målet for både Frelsesarmeen og familiene er at støtten skal være midlertidig.
Mennesker med rus-utfordringer:
Mennesker med rusproblemer får mat, omsorg, samtale og rådgivning, dusj, klær, sårstell, ved, arbeidstrening og ettervern i form av aktiviteter som sykling, seiling, gatefotball med mer hos Frelsesarmeen.
Eldre:
- Mange eldre har små nettverk og en del strever med dårlig råd.
- Frelsesarmeen tilbyr samlinger, besøk, turer og ferieopphold til seniorene.
Ensomme:
- Ensomme finnes dessverre i alle aldersgrupper. For mange sitter det langt inne å innrømme at man er ensom, eller at man har så dårlig råd at man ikke kan delta på aktiviteter som er «vanlige».
- Frelsesarmeen tilbyr ulike aktiviteter slik at ensomme kan treffe andre, få et nettverk og bli en del av et fellesskap.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Deg x Fretex
Nøkkelord
Kontakter
Hilde KjønstadFretex
Tel:98871256hilde.kjonstad@fretex.noKristin HareideKjedesjef butikker
Tel:413 03 878kristin.hareide@fretex.noBilder

Dokumenter
Lenker
Om Fretex
Fretex er Norges største arbeidsinkluderingsbedrift og bruktkjede.
Fretex er en del av Frelsesarmeen og ble etablert som et industrihjem i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Siden da har Fretex jobbet for å gi mennesker og ting nye muligheter.
Formålet til Fretex er å bidra til at mennesker får og beholde arbeid, og til et bedre miljø, gjennom blant annet gjenbruk.
Kjerneverdiene i Fretex er kjærlighet, åpenhet, lønnsomhet og engasjement.
Følg pressemeldinger fra Fretex
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fretex på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fretex
Ny utstilling på Galleri Vox i Bergen13.5.2025 20:31:44 CEST | Pressemelding
Utstilling av Aina Olsen - keramikk som forteller historier.
Fretex får toppledere til å vurdere om de er attraktive nok22.4.2025 06:59:15 CEST | Pressemelding
Ledende toppsjefer får spørsmålet mange jobbsøkere hele tiden får: Hvorfor skal du velges? Har du det som trengs? Er du attraktiv nok?
Gustav Magnar Witzøe og moren har lagd en generasjonskolleksjon31.3.2025 15:32:58 CEST | Pressemelding
- Mange av oss har vel rotet rundt i skapet til foreldrene våre i jakt på noe rart og spennende. Så blir man litt eldre og ser at det faktisk er noe kult der og. Da Fretex spurte om vi kunne bidra til denne generasjonskolleksjonen var det derfor lett å si ja.
Nå kan du også selge klærne dine hos Fretex6.12.2024 16:05:19 CET | Pressemelding
I Oslo åpner Fretex en ny butikk med et nytt konsept. Fretex Kuratert skal kun drive med kommisjonssalg.
Jubileumsutstilling for Galleri Vox i Bergen4.11.2024 14:36:07 CET | Pressemelding
Galleri VOX fyller 20 år, og inviterer med brask og bram til åpning av jubileumsutstilling torsdag 7. november!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom