Nå forsvinner den grønne Sprite-flaska

Den ikoniske, grønne Sprite-flaska har vært i butikkhyllene i 58 år. Nå forsvinner den, og erstattes med gjennomsiktige flasker.
Fra grønne til blanke Sprite-flasker

I 58 år har den grønne Sprite-flaska satt farge på dagligvarehyllene. Nå forteller Coca-Cola at selskapet slutter å produsere disse grønne flaskene. Framover vil Sprite-flaskene i Norge være gjennomsiktige.

– Når den ikoniske grønne Sprite-flaska blir blank, blir den også mer miljøvennlig. Vi får på mange måter en grønnere flaske, selv om den ikke er farget grønn lenger, forteller Frida Keane, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola AS.

Blanke flasker er mer miljøvennlige

Coca-Cola lanserte i fjor et mål om at alle flasker som selskapet produserer i Vest-Europa skal lages av 100 prosent resirkulert eller fornybar plast. Det er nettopp miljøhensyn som er bakgrunnen for at Coca-Cola dropper den grønne flaska.

– Kort fortalt er de blanke flaskene mer miljøvennlige, fordi de er lettere å resirkulere enn farget plast. Vi ønsker å kutte bruken av ny plast, og heller gjenbruke gamle flasker når vi lager drikkeemballasje. Hvis vi skal nå målet om 100% resirkulert plast i alle flaskene våre, må vi rett og slett gå over til gjennomsiktig flasker på Sprite, understreker kommunikasjonsdirektør Frida Keane.

Sju millioner flasker i året

Endringen gjennomføres i flere markeder internasjonalt, og vil ha en stor effekt samlet sett. Infinitum drifter det norske pantesystemet, og de er positive til at Sprite nå kommer på gjennomsiktig flaske her til lands.

– Vi er opptatt av en sirkulær økonomi for plast i Norge, der alle flaskene du og jeg panter kan brukes igjen og igjen. Når Coca-Cola går over til gjennomsiktig plast på 7 millioner flasker i Norge, så har det en stor positiv effekt, sier Kjell-Olav Maldum, administrerende direktør i Infinitum.

De første blanke Sprite-flaskene ble produsert på fabrikken på Lørenskog i mai, og vil komme ut i norske butikker i løpet av de neste månedene.

Frida Keane, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola AS
keane@coca-cola.com
mob: +46 72 1470240

Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef, Coca-Cola European Partners Norge AS
mtalberg@ccep.com
mob: 99 69 69 82

Fra grønne til blanke Sprite-flasker
Her er den nye Sprite-flaska
Her produseres de første blanke Sprite-flaskene i Norge

Om Coca-Cola Norge

The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola European Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker®, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, TAB X-tra®, Glaceau Smartwater®, bonaqua®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, CHAQWA®. Coca-Cola European Partners Norge har rundt 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har i overkant av 10 ansatte. Se www.coca-cola.no for mere informasjon.