Nå er den internasjonale triatlonsesongen i gang!

I helgen stiller triatlonlandslaget på startstreken i Quarteira i Portugal for å kjøre årets første konkurranse! Det er hele 8 norske triatleter som skal kjempe om pallplasser i fire klasser.
Lotte Miller, Stine Dale og Sara Magndal på treningsleir i Spania. Foto: Mikal Iden

Lotte Miller vant i høst

De norske utøverne sesongdebuterer i helgen, og etter mye god trening i vinter krysser vi fingrene for at de kan hevde seg på resultatlistene. Da vi avsluttet fjorårets sesong på samme sted, var det Lotte Miller som vant eliteklassen for damer. Miller hadde gledet seg til å stille til start i helgen for å forsvare seieren fra i fjor, men må prioritere rolige treninger hjemme etter å ha vært smittet med koronaviruset tidligere i år.

Viktig kvalifiseringer mot EM

Sportssjef Arild Tveiten forteller at han gleder seg til å se utøverne i action igjen. 2021 ble året hvor Norge virkelig markerte seg på det internasjonale triatlonkartet, toppet med OL-gull og 2 verdensmestertitler. I herreklassen blir det spesielt spennende å se formen til Vetle Thorn, forteller Tveiten. Sebastian Wernersen debuterer i år i eliteklassen. For de mannlige juniorene vil plasseringene være viktig med tanke på uttak til VM, så her er mye som står på spill for mange!

Two to watch

Solveig Løvseth og Stine Dale skal forsøke å følge opp prestasjonen til Miller i det som ser ut til å bli et sterkt damefelt. Utøverne har vært på treningsleir i Spania tidligere i vinter og mye tilsier at formstigningen fra i fjor skal fortsette. Det er mye som skal klaffe for å få et optimalt løp, men disse triatletene kan overraske oss med gode plasseringer allerede til helgen!

Nye 10 års planer

Selv om vi i dag har noen av verdens beste triatleter på landslaget, er det viktig å legge nye planer. Ariid Tveiten fremhever hvor viktig det er å satse på de unge utøverne, og gi de internasjonaI konkurransetrening. I tillegg til de 12 utøverne som er tatt ut på årets landslag, har Tveiten og hans team et lag med 16 unge utøvere som skal kjempe om en plass på laget i årene som kommer. Planen er å forbli i verdenstoppen i triatlon!

Dette er et Europe Triatlon Cup arrangement, og distansene er olympisk for elite og sprint for juniorer.

Her er startprogrammet:

Elite damer starter lørdag kl. 14.45

Solveig Natvig Løvseth

Stine Dale

Elite herrer starter lørdag kl. 17.30

Vetle Bergsvik Thorn

Sebastian Wernersen

Junior damer søndag kl. 09.45

Sara Magndal

Junior herrer søndag kl. 11.00

Hendrik Hodne Eliassen

Carl August Jensehaugen