Nå bugner naturen av gode smaker – en av to har høstet spiselige vekster

Nå om våren er det høysesong for spiselige, ville vekster. – Flere får øynene opp for naturen som matfat, melder Norges Sopp og Nyttevekstforbund.

NYTTIG UGRESS: Russekål er en av de mange næringsrike vekstene som mange lett vil kunne finne rett utenfor døren. Foto: Pål Karlsen

Det å bruke ville vekster i matlagingen er både billig, sunt og bærekraftig. En fersk Ipsos-undersøkelse viser at 48 prosent av nordmenn har forsøkt seg på sanking av spiselige vekster, som ikke er sopp eller bær.

Det er Norsk Friluftsliv, fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, som har tatt initiativ til undersøkelsen.

– Tallene viser at rundt halvparten har erfaring med å plukke spiselige ville planter og blomster, og en god del har gjort dette flere ganger. Det ser også ut til at det er kvinner og eldre som er mest ivrige sankerne, forteller generalsekretær Bente Lier.

Opplever økt interesse i byene

I undersøkelsen oppgir 23 prosent at de har høstet slike vekster flere ganger.

Daglig leder i Norges sopp- og nyttevekstforbud (NSNF), Pål Karlsen, forteller at de opplever stor interesse for sine aktiviteter. De ser også en endring i hvem som oppsøker dem.

– Selv om de fleste medlemmene våre fortsatt er godt voksne, er det stadig flere i ulike aldre som får øynene opp for naturen som matfat. Det er også økt interesse i og rundt de store byene, forteller han.

De siste par årene har NSNF opplevd en årlig medlemsvekst på over ti prosent. Til sammen har de nå rundt 6300 høstingsglade medlemmer over hele landet.

Gourmetmat rett utenfor døra

– Nå bugner det av spiselige vekster, og mange vokser nærmest rett utenfor døra di. Jeg vil absolutt oppfordre alle til å lære seg noen enkle arter og gi dem et forsøk i salatbollen, i gryta eller andre retter, oppfordrer Karlsen.

Og ifølge ham har det å sanke maten selv også andre fordeler enn det at den er kortreist og gratis.

– Restauranter benytter seg i stadig større grad av ville vekster fra norsk natur. Det gjør de rett og slett fordi det gir fantastisk gode råvarer med spennende smaker og teksturer.

Under får du sankeentusiastens tre beste tips til ville vekster som de fleste vil kunne finne ute nå i mai. De er alle trygge for nybegynnere, og har ingen farlige forvekslingsarter.

Tre spiselige vekster for nybegynnere

• Løkurt: En super sak som har en mild hvitløksaktig smak. Den finnes i nesten hele landet, kommer i store mengder og vokser nærmest over alt.
  • Russekål: Bladene har en mild kålsmak, og før de springer ut i gule blomster er de som en liten brokkolini. Denne arten er det supert å høste mye av, da det er en fremmedart som man ønsker å begrense i naturen vår.
  • Engkarse: Har en skarp, noe bitter smak av karse. Den er lett å finne, og egner seg godt i salatbollen med sine vakre, lyst fiolette blomster.

Pål Karlsen
Daglig leder i Norges Sopp- og Nyttevekstforbund
E-post: pal@soppognyttevekster.no

LØKURT: Løkurten vokser nesten over alt, og kjennetegnes sine hjerte- eller nyreformede, ofte tannede blader. Planten har en tydelig hvitløksaktig duft når man knuser bladene. Foto: Pål Karlsen