Kulturhistorisk museum

Nå blir vikingtiden tredimensjonal

I Vikingskipshuset lages det nå en museumsopplevelse utenom det vanlige. En ny og unik opplevelsesfilm tar deg med inn i vikingtiden og det hele skjer under takhvelvingen i Arnstein Arnebergs ikoniske bygg.
Storm Studios har skapt et digitalt vikingskip som skal settes inn i ulike miljøer. Foto: Storm Studios.

Kulturhistorisk museum, Viking Cruises og Storm Films står bak dette historiske prosjektet. Sammen lager de en storslått opplevelsesfilm i animasjon, fotorealistisk dataanimasjon og skyggespill, som skal vises i hele taket og på endeveggen i en av museets fløyer. – Det er noe spesielt å stå ved Tuneskipet og oppleve vikingtiden på denne måten, sier museumsdirektør Håkon Glørstad. – Vi har som målsetting å skape en unik visuell opplevelse som kan gi publikum ny kunnskap om vikingtiden, men også stimulere til nysgjerrighet rundt skipene og de andre gjenstandene i museet.

Forskning møter fiksjon

Opplevelsesfilmen har blitt til gjennom dialog mellom forskere ved Kulturhistorisk museum og Computer Graphics-spesialistene ved Storm Films, kjent for å stå bak animasjon og effekter i blant annet Trolljegerne, Max Manus og Kon-Tiki. – Det har vært en krevende og positiv prosess der vi har jobbet tett med filmselskapet gjennom hele perioden. Vi skal ivareta filmdramaturgi, kreativitet og publikums opplevelse – samtidig som alle detaljer skal være korrekte i forhold til det vi vet om vikingtiden i dag, sier prosjektleder Kine Liholm.

Gave fra Viking Cruises

Prosjektet har fått tittelen Vikingtiden lever og består av én opplevelsesfilm og to dokumentarer som vises i Vikingskipshuset på Bygdøy fra april 2017. Prosjektet kom i stand etter en generøs gave på 10 millioner fra rederiet Viking Cruises. – Uten gaver av denne størrelsen har vi ikke mulighet til å gjennomføre slike utviklingsprosjekter. Det er derfor svært gledelig at Viking Cruises har sett muligheten til å bidra og løfte publikums opplevelse inne i Vikingskipshuset. Dette viser hvor viktig det er med bred samfunnskontakt for offentlige institusjoner, sier museumsdirektør Håkon Glørstad. – Samarbeid med eksterne aktører vil spille en viktig rolle for utvikling av utstillinger i det nye Vikingtidsmuseet. I 2016 er film et naturlig og kraftig formidlingsmedium i museer. Vi ser at erfaringene dette prosjektet gir, er uhyre viktige for den videre prosessen med det nye Vikingtidsmuseet.

• For medieuttalelse, kontakt museumsdirektør: Håkon Glørstad, tlf:99292802/22859574 eller på mail: hakon.glorstad@khm.uio.no.
  • For ytterligere informasjon og bilder: kontakt kommunikasjonsansvarlig Berit Rødstøl, tlf: 94488689/ berirod@extern.uio.no

FAKTA:

• Vikingtiden lever åpner 1.april.2017 på Vikingskipshuset på Bygdøy.
  • Prosjektet består av én hovedfilm og to dokumentarfilmer.
  • Filmene er muliggjort gjennom en gave fra Viking Cruises.
  • Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, har selv formet prosjektet ut fra museets samlinger og forskning.
  • Filmene er produsert av Storm Films for Vikingskipshuset og Kulturhistorisk museum.
  • Vikingskipshuset hadde 500 000 besøkende i 2016.
  • Det nye Vikingtidsmuseet er planlagt åpnet i 2023.
  • Canon Norge sponser Storm Group med den nyeste projeksjonsteknologien i markedet.

Bilder

Museumsdirektør Håkon Glørstad

Om Kulturhistorisk museum

Kulturhistorisk museum
Frederiks gate 2

22 85 19 00http://www.khm.uio.no/

Følg pressemeldinger fra Kulturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kulturhistorisk museum