Nå blir det «umulig» å miste denne

Nå fester Coca-Cola korken, slik at den henger fast etter at du har åpnet flasken. «Kjøpes sammen, pantes sammen», sier selskapet selv.

Fra september introduserer Coca-Cola nye korker på flaskene de produserer i Norge – som Coca-Cola, Fanta og Sprite. De nye korkene er festet til flaskene, slik at de blir hengende på flasken også etter at den er åpnet.

Festekorkene imøtekommer EU-direktivet for engangsartikler. Dette krever at korker på engangsflasker må festes til flaskene innen 2024. Coca-Cola gjennomfører imidlertid denne endringen allerede nå, både i Norge og andre europeiske land. Den er i tråd med selskapets egen emballasjestrategi, «World Without Waste», der målet er å samle inn all emballasje de selger innen 2030.

– Flaske og kork kjøpes sammen, og skal pantes sammen. De fleste nordmenn er allerede flinke til å pante med korken på, og med de nye festekorkene vil enda færre korker mistes, kastes eller glemmes før panting. Nettopp panting er måten vi alle bidrar til en mer sirkulær økonomi, der plastflaskene kan brukes igjen og igjen. Med de nye festekorkene vil enda flere korker følge med inn i dette kretsløpet, sier Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.

Stor plastbesparelse

I tillegg til at de nye korkene sikres mot å havne i naturen, reduserer de samtidig selskapets forbruk av fossil plast med 270 tonn i året. Dette har også vært et viktig mål i arbeidet med utformingen av den nye korkløsningen. Denne besparelsen kommer i tillegg til de 4 300 tonn fossil plast selskapet reduserte det årlige forbruket med, da det gikk over til flasker av 100 % resirkulert plast i 2021.

Ingdahl forteller at Coca-Cola testet flere prototyper til de fant en festekork som både var bærekraftig, og samtidig komfortabel i bruk.