Nå blir det «umulig» å miste denne
Fra september introduserer Coca-Cola nye korker på flaskene de produserer i Norge – som Coca-Cola, Fanta og Sprite. De nye korkene er festet til flaskene, slik at de blir hengende på flasken også etter at den er åpnet.
Festekorkene imøtekommer EU-direktivet for engangsartikler. Dette krever at korker på engangsflasker må festes til flaskene innen 2024. Coca-Cola gjennomfører imidlertid denne endringen allerede nå, både i Norge og andre europeiske land. Den er i tråd med selskapets egen emballasjestrategi, «World Without Waste», der målet er å samle inn all emballasje de selger innen 2030.
– Flaske og kork kjøpes sammen, og skal pantes sammen. De fleste nordmenn er allerede flinke til å pante med korken på, og med de nye festekorkene vil enda færre korker mistes, kastes eller glemmes før panting. Nettopp panting er måten vi alle bidrar til en mer sirkulær økonomi, der plastflaskene kan brukes igjen og igjen. Med de nye festekorkene vil enda flere korker følge med inn i dette kretsløpet, sier Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.
Stor plastbesparelse
I tillegg til at de nye korkene sikres mot å havne i naturen, reduserer de samtidig selskapets forbruk av fossil plast med 270 tonn i året. Dette har også vært et viktig mål i arbeidet med utformingen av den nye korkløsningen. Denne besparelsen kommer i tillegg til de 4 300 tonn fossil plast selskapet reduserte det årlige forbruket med, da det gikk over til flasker av 100 % resirkulert plast i 2021.
Ingdahl forteller at Coca-Cola testet flere prototyper til de fant en festekork som både var bærekraftig, og samtidig komfortabel i bruk.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Marie F. IngdahlKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Norge
Merkevarer, produkter og kampanjer
Bilder
Dokumenter
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom