Nå åpner hytteparadiset Lågøya for alle

Fra 28. april kan alle bestille overnatting på øya i Oslofjorden, og allerede fra 5. mai kan gjestene strømme til.
Sommerkveld på hytta Sydnes på Lågøya. FOTO: Kyrre Hurum

For ett år siden ble Lågøya i Oslofjorden kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB. Denne idylliske øya med 21 sommerhytter, var en gave til folket.

Oslofjordens Friluftsråd og DNT Oslo og Omegn har sammen fått ansvaret for å utvikle og å drifte tilbudet.

– Lågøya er et svært viktig tilskudd til friluftslivet i Oslofjorden og jeg tror dette blir manges favorittøy, sier Espen Søilen, direktør i Oslofjorden Friluftsråd.

Han understreker at satsingen bidrar til å åpne en presset strandsone for enda flere mennesker.

– Oslofjorden er Norges viktigste rekreasjonsområde, vi er sikre på at dette kommer til å bli en øy mange kommer til å besøke og ha glede av i generasjoner fremover!

Nytt samarbeid om hytter

Utleie av hyttene på Lågøya er et tilbud som er utviklet i fellesskap mellom de to organisasjonene, som begge har lang erfaring med hyttedeling og utleie.

– Etter en intens forberedelse og klargjøring ute på Lågøya er vi nå veldig glade for å meddele at vi åpner tilbudet. Bestillingen for seks av hyttene åpner 28. april, og vi fortsetter arbeidet med å ferdigstille alle hyttene fram mot sankthans, forteller Henning Hoff Wikborg, daglig leder i DNT Oslo og Omegn.

Det har vært nødvendig å bruke tid på å sette i stand hyttene for utleie, og tilrettelegge en effektiv hyttebestilling for gjestene. Det er også laget retningslinjer for dagsbesøk og vært jobbet med båthavna.

– DNT Oslo og Omegn er utrolig stolte over å kunne være med på å åpne en hel øy i Oslofjorden sammen med Oslofjordens Friluftsråd. Dette er virkelig en milepæl for DNT og for alle som gleder seg til å bruke Oslofjorden som friluftsområde, sier Hoff Wikborg.

Lågøya får egen nettside på www.lagoya.no. Denne gir god oversikt over hyttene og her kan man bestille hytteopphold.

Fredag 5. mai åpner de første hyttene for overnatting og det blir et åpningsarrangement på øya.

Dette er tilbudet:

Du kan leie din egen hytte på Lågøya
Hyttene er av ulik størrelse og hele hytta leies av den som bestiller.  Fram til 5. juni blir det mulig å leie hyttene i helgene. I skolens sommerferie er leietiden fra ett døgn til en uke.

Seks av hyttene blir klare for bruk 5. mai og det jobbes fortløpende med å få ferdig resten. Bruk av hyttene krever at man har bestilt og betalt i forkant.

Det blir klart for bestilling fredag 28. april på www.lagoya.no

Du kan komme på dagsbesøk på Lågøya
Øya er åpen for alle som vil komme på dagsbesøk. Da kan du gå turer på øya, bade og nyte livet ved sjøen.

Forbud mot overnatting i telt og hengekøye
Det er ikke tilrettelagt for overnatting for andre enn de som leier hyttene.

Adkomst til Lågøya
Ruter har båtrute til Lågøya, i helgene og etter den 5. juni er det daglige avganger.

Det er mulig å legge til med mindre båter i gjestehavnen. Det er også fint å gå i land med kajakk.

Dette er Lågøya
Øya ligger sentralt i Indre Oslofjord, rett vest for Fagerstrand på Nesodden, i Frogn kommune. Den har vært en privat ferieøy for ansatte i Circle K, inntil Sparebankstiftelsen DNB kjøpte øya med hytter og utstyr i mai 2022. Oslofjordens Friluftsråd og DNT Oslo og Omegn har fått ansvaret for å forvalte Lågøya sammen.

Se nyhetssaken om Lågøya fra 29. april 2022.

Oslofjordens Friluftsråd:
Kyrre Hurum, informasjonsrådgiver. Telefon: 48 12 44 03, e-post: kyrre@oslofjf.no

DNT Oslo og Omegn:
Kari Merete Horne, kommunikasjonssjef. Telefon: 909 20 455, e-post: kari.horne@dnt.no

Sommerkveld på hytta Sydnes på Lågøya. FOTO: Kyrre Hurum
Det går ferge til Lågøya. Her fra fergeleiet. FOTO: Kyrre Hurum
Hytta Steinrøys på vestsiden av Lågøya. FOTO: Kyrre Hurum
Bading fra svabergene sør på Lågøya. FOTO: Kyrre Hurum
Kart over Lågøya
Espen Søilen og Henning Wikborg på Lågøya våren 2022.