Musti og Jelassi slipper trespråklig låt i samarbeid med Spotify Studio 100

Svensk hiphop har aldri vært hetere. I 2020 dominerte hiphopartister på topplistene og flere og flere lyttere vendte seg til sjangeren. To av de mest lysende stjernene er norske Musti og svenske Jelassi, som nå møtes i et landsoverskridende samarbeid med hjelp av Spotify Studio 100, og slipper låten «Fuego» på tre språk.

Spotify Studio 100 har som mål å la hiphop-artister lage musikken de tidligere har ønsket å lage, men av forskjellige grunner ikke har gitt ut enda. Nå har norske Musti og svenske Jelassi gjort et samarbeid i studioet som resulterte i «Fuego» - en låt som fletter sammen tre forskjellige språk; svensk, norsk og spansk. GABIFUEGO (Gabriel Munoz), også som også er en del av anerkjente Boy Pablo, er med på å styrke refrenget.

«Jeg har fulgt med på reisen til Jelassi siden start, hun er 100% en av mine favorittartiser fra nabolandet. Første gang vi møttes klikka vi med engang, to weirdos som var på en helt syk vibe. Så da vi prata om session så tenkte jeg bare lets fkn gooo. Etter den gangen var jeg helt sikker på at vi kommer lage masse musikk sammen. Fuego er kun starten på en helt ny bølge. Det er på tide at vi unge jenter tar over og oppfyller drømmen om et samlet nordisk hiphop/rap-kultur!» - Musti

«Jag lärde känna Musti för ungefär 3 år sen. Första gången jag träffade henne var i studion och det var en av dom roligaste sessions jag någonsin har haft. Vi är weird på samma sätt så vi klickade direkt och skrattade åt allting. Sen den dagen har bådas karriär gått spikrakt uppåt. Jag minns att en av dom sakerna vi pratade länge om redan då var att svenska och norska scenen borde hitta fler sätt att samarbeta på. Så vi har längtat efter att släppa den här låten. Det känns som början på en ny era och vi känner låt oss starta den här grejen nu när folk behöver lite hype energi i sina liv» - Jelassi

Det kommer også en musikkvideo i etterkant av låtslippet. Musti og Jelassi hadde sterke visjoner om hvordan videomaterialet skulle bygges opp til låten, men på grunn av stengte grenser måtte de være kreative med videoinnspilling over Zoom.

Jelassi stjal showet allerede i 2018 da hun gjestet Michel Didas «20 Lax», og fulgte opp med debut-EPn «Port 43» som resulterte i Grammis-nominasjon for Årets nykommer 2020. I år ble hun kåret til en del av KLASS 2020, en hyllest til neste generasjons hiphopere arrangert av Spotify og adidas, basert på lytting og engasjement i spillelisten 100 på Spotify. Den unge artisten og rapperen Musti begynte å lage musikk allerede som 14-åring og er en av de mest spennende nye tilskuddene på den norske musikkscenen. I starten av 2020 slapp hun debutalbumet «Qoyskayga», som betyr «min familie» på somalisk, i høst vant hun Årets nykommer på P3 Gull, og i år er hun nominert til hele tre Spellemannpriser.

Låten Fuego med Musti x Jelassi feat. GABIFUEGO er ute 19. mars og slippes som en del av Studio 100.

Spillelisten 100 er Spotifys samlingsplass for det heteste innenfor hiphop i Norden. Spillelisten finnes i dag med lokale versjoner i Sverige, Norge og Danmark.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.