Museskritt for likelønn i Europa

Forbundsleder Monica A. Paulsen mener at EU-kommisjonens tiltak for lønnsåpenhet ikke går langt nok. Foto: Terje Bergersen

Få dager før den internasjonale kvinnedagen lanserte EU-kommisjonen sitt forslag til et direktiv for å sikre åpenhet om lønn på europeiske arbeidsplasser. Formålet er å gjøre å det enklere å finne systematiske lønnsforskjeller mellom menn og kvinner, men direktivet gir ikke gode nok verktøy til å faktisk bidra til likelønn. Det skaper reaksjoner blant internasjonale fagforeninger.

Innsyn i lønn er avgjørende for fagforeningers mulighet til å ta tak i lønnsforskjeller mellom kvinner og menn. Derfor mottok vi nyheten om at det endelig ville komme tiltak på EU-nivå for å sikre økt lønnsåpenhet med jubel. Dessverre legger direktivet i stor grad ansvaret for oppfølgingen på den enkelte ansatte og virksomhetene. Ved å omgå fagforeningenes rolle begrenses muligheten til å faktisk bruke innsynet til å systematisk jobbe for likelønn. Det er et stort problem.

Det foreslås i direktivet at virksomheter med mer enn 250 ansatte skal rapportere på lønnsforskjeller. Det ekskluderer de fleste små- og mellomstore bedrifter. I Norge vil det eksempelvis ekskludere godt over 90 prosent av bedriftene fra krav om lønnsrapportering.

I tillegg blir det opp til virksomhetene selv å definere hvilke jobber som skal anses som arbeid av lik verdi, når det skal rapporteres om sammenligning av lønnsforskjeller. Definisjonsmakten legges hos arbeidsgiver. Det etterlengtede forslaget er altså langt fra det vi i fagbevegelsen håpet på.

Kampen for likelønn går framover med museskritt. Dersom EU-kommisjonen faktisk ønsker å takle problemet med lønnsgapet mellom menn og kvinner nytter det ikke å holde fagforeningene utenfor. Med dagens lønnsgap vil ikke EU være i mål før 2104, viser tall fra den internasjonale fagorganisasjonen ETUC. Det er dystre utsikter for likestillingen, og verdt å tenke på når vi denne uka feirer den internasjonale kvinnedagen.

I Norge har vi allerede tiltak for lønnsåpenhet som er mer ytterliggående enn dette. Det samme ønsker vi for våre fagforeningskamerater i hele Europa. Derfor vil vi følge prosessen framover nøye, og jobbe for å bidra til at direktivet blir et reelt verktøy i møte med de vedvarende lønnsforskjellene mellom menn og kvinner.

Av Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia og Tonje Yasmine Lie Aarud, Negotia Ung

Tonje Yasmine Lie Aarud, Negotia Ung. Foto: Trond Vegard Sæle

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Negotia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

På kvinnedagen spør Negotia: Hva gjør vi for kollegaen som opplever partnervold?8.3.2024 11:25:17 CET | Pressemelding

På jobb tar man ofte på seg en profesjonell maske og deler lite personlig. Man vil bli sett på som ansvarlig, pliktoppfyllende og en stabil kollega. For mange er det en kamp å skjule det som foregår bak hjemmets fire vegger for kollegaer og ledere. Ifølge en undersøkelse utført av Nordisk Kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKTVS) i 2023 har nemlig 1 av 10 kvinner opplevd alvorlig fysisk vold av partner eller ekspartner.