Mulig streik i sykehusene fra tirsdag: - Erfaring og kompetanse gir ikke utslag i bedre lønn

Mandag 23. september møtes Spekter og SAN Helse (NITO, Den norske jordmorforening og Norges Farmaceutiske Forening) hos Riksmekleren etter at partene før sommeren ikke klarte å bli enige i mellomoppgjøret. Meklingen omfatter tre helseforetak: Oslo universitetssykehus HF, Helse Bergen HF og Helse Møre og Romsdal HF. Tirsdag kan det bli streik ved Oslo universitetssykehus HF og Helse Bergen HF dersom det ikke oppnås enighet. Det er 112 ingeniører og bioingeniører, radiografer, farmasøyter og jordmødre som tas ut i streik i første runde.

-  NITOs medlemmer i sykehusene taper lønn på at arbeidsgivere bryter avtalen vi er enige om for hvordan lønnen fastsettes. Vi har en lokal lønnsmodell, der både individuelle og lokale forhold skal ha betydning i forhandlingene. Arbeidsgiversiden følger ikke denne modellen og våre medlemmer har tapt penger over tid. Vi mener blant annet at dersom man har tatt relevant etterutdanning, skal det gi lønnsøkning. Vi ser gjentatte eksempler på at erfaring og kompetanseheving ikke verdsettes, sier Asperud.

Det er avtalt mekling 23. september, med frist klokka 24.00. Det er dermed fare for streik i sykehusene fra 24. september.

Kontaktperson: Brynhild Asperud tlf 993 51 110

Brynhild Asperud, leder NITO Spekter. Foto: NITO

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 106.000 medlemmer.