Motvind Norge styrker laget

Ett år før stortingsvalget intensiverer Motvind Norge kampen mot vindkraft og styrker laget.

Styreleder Eivind Salen er på offensiven. Foto: Motvind Norge

Landets raskest voksende natur- og miljøvernorganisasjon styrker organisasjonen. Det nye er at styreleder Eivind Salen skal ha en mer operativ rolle og enda bedre kontakt med medlemmene, Aina M. Hauge blir kommunikasjonssjef, mens John Ivar Myklebust blir leder for organisasjon og utvikling.

Stillingen som generalsekretær foreslås avviklet, og Rune Haaland går over til å arbeide spesielt med finansiering av den sterkt voksende virksomheten. Avtroppende generalsekretær har i oppstartsåret gjort en formidabel innsats, noe styret i Motvind Norge takker han for.

På mindre enn ett år har vi blitt en slagkraftig organisasjon som har bidratt sterkt til å endre synet på og holdningene til vindkraft. Vi har snart nittentusen betalende medlemmer og flere hundre tusen medlemmer på våre Facebookgrupper. Vi styrker nå organisasjonen administrativt, og med en tydelig struktur på kommunikasjonsarbeidet skal vi få bedre kontakt både med medlemmene og samfunnet, sier styreleder Eivind Salen.

Kontakt:
styreleder Eivind Salen, tlf. 900 96 564 eller
nestleder Harald Kjelstad tlf. 908 35 192

Styreleder Eivind Salen er på offensiven. Foto: Motvind Norge

Rekordstor giverglede til reindrifta20.10.2020 13:50:08 CESTPressemelding

Givergleden blant det norske folk er fantastisk. Spleisen til reindriftssamene som er utsatt for Øyfjellet vindkraftverk, har i formiddag passert 850 000 kroner. Folk vil ikke at Jillen Njaarke reinbeitedistrikt skal stå alene mot internasjonale selskap som Eolus Wind, Aquila Capital, Rabobank og Alcoa og måtte betale deres saksomkostninger på 1,7 millioner. 1,7 millioner tilsvarer verdien av hele flokken, og dermed livsgrunnlaget, til en reindriftsfamilie.

Terminer all vindkraftutbygging! Nå!14.10.2020 05:30:00 CESTPressemelding

Motvind Norge ber i notat til Stortingets Energi- og miljøkomite om at behandlingen av Stortingsmeldingen utsettes til det foreligger en analyse av hva vi trenger av ny fornybar energi i framtida og av de alternative energikilder. Motvind Norge stiller også store spørsmål ved målsettingene og innholdet i meldingen. Vindkraftregimet som gjennomføres, bygd på sviktende beslutningsgrunnlag og med tvangsmidler, er til stor skade for natur, samfunn og miljø og har skapt stor mistillit til politikk og forvaltning som er til stor skade for landet. Motvind Norge appellerer derfor til de sentrale politiske tillitsvalgte om å ta dette på alvor.

KÅFJORD AP ØNSKER IKKE VINDMØLLEPARK I KÅFJORD2.10.2020 05:30:00 CESTPressemelding

Kåfjord Arbeiderparti har i medlemsmøte 1. oktober 2020, vedtatt å ikke støtte utredninger eller etablering av vindmøllepark i Kåfjord kommune. Kåfjord har en unik og flott natur som vi vil ta vare på. Vår natur er allerede under press fra tidligere utbygginger av vannkraft og kraftlinjer. Ytterligere naturinngrep vil redusere tilgangen på uberørt natur i vår kommune. Kåfjord kommune er i utgangspunktet en liten distriktskommune med knapt 1000 km2. Disse kvadratkilometerne ønsker vi å ta vare på for våre framtidige generasjoner. Kontakt: Britt M Pedersen (s.) Leder Kåfjord AP Mobil: 99 54 32 76 Bernt E I Lyngstad (s.) Nestleder Kåfjord AP Mobil: 48 15 95 95