Mottakere av Kulturtankens masterstipend 2022
Alle tre arbeider med kunst og kultur til barn og unge, og masterprosjektene er knyttet til aktuelle utfordringer innen produksjon eller formidling.
Det er første gang Kulturtanken deler ut masterstipend, og det jobbes for at dette skal bli en fast ordning. Innen fristen 1. september kom det inn 15 søknader som representerte stor bredde, både kunstfaglig, geografisk og med hensyn til alder og studieprogresjon.
- Vi er glade for den store responsen på utlysningen av vårt masterstipend for oppgaver relevante for kunst og kultur til barn og unge. Her er det stort behov for videre forskning, utviklingsarbeid, kunnskap og kompetanse. Vinnerne av stipendiene medvirker til nye innsikter og bidrar dermed også til videre utvikling av Den kulturelle skolesekken (DKS), sier avdelingsleder for forskning og utvikling, Ståle Stenslie.
De tre kandidatene som mottar Kulturtankens masterstipend i 2022 er Anne Tove Mygland, Anna Renolen og Elise Bakke. Tildelingene omfatter kunstuttrykkene dans, billedkunst og teater.
Anne Tove Mygland ved Høyskolen i Innlandet, Lillehammer
«Kunst som erfaring. Hvordan opplever elever å arbeide med et langsiktig prosjekt». Mygland leverer masteravhandling i tilpasset opplæring ved Høyskolen i innlandet (HINN) på Lillehammer. Hun er etter planen ferdig i mai 2023. Prosjektet hun skriver om, Heidal kunstprosjekt, er et spennende nybrottsarbeid som har fått store tildelinger for gjennomføring fra sentrale kunstnerfond, og hvor Kulturtanken har en spesiell interesse i å støtte forsknings- og formidlingsarbeidet. Studien vil fokusere på elevenes opplevelser av læring i prosjektet.
Anna Renolen ved OsloMet
«Masken som performativt virkemiddel i barneteater»
Et kunstnerisk utviklingsarbeid i faget Teater og samfunn ved OsloMet. Masterarbeidet skal avleveres i 2024 og bygger på Renolens bachelorarbeid med utvikling av gode masker for barneteater.
I masterarbeidet vil hun utforske videre på bruk av masker i produksjoner for barn, noe som er et underforsket felt. Renolen vil blant annet bygge på masken som et performativt middel som har potensialer til å nå bredt ut til en sammensatt publikumsgruppe, og overkomme ulikheter i språkkompetanse. Prosjektet er godt fundert, både kunstfaglig og teoretisk.
Elise Bakke ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH)
«Innenfor/utenfor. Dansekunst for barn med spesielle behov»
Bakke spør: «Kan bruken av åpninger og lukkinger i den dramaturgiske strukturen skape en danseforestilling som fremmer en følelse av likeverd i en barnegruppe preget av funksjonsmangfold?»
Prosjektet bygger på erfaringer med en ferdig forestilling og representerer kunstnerisk utviklingsarbeid og som vil utforske dramaturgiske grep mht muligheter for inkludering. At prosjektet bygger på arbeid med kunstformidling i barnehagen, ansees også som positivt fra Kulturtankens perspektiv. Arbeidet skal leveres i faget «Barnekultur og kunstpedagogikk» ved Dronning Mauds Minne høyskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim i mai 2023.
Oppmuntringsstipend
- I tillegg til de tre masterstipendene har Kulturtanken tildelt et mindre beløp som et «oppmuntringsstipend» for et lovende prosjekt i startfasen, sier saksbehandler Lise Lundh.
Oppmuntringsstipendet er tildelt Maria Riveros ved Norges musikkhøyskole og hennes prosjekt «Videreutvikling av modeller for å stimulere barns egne musikk-komposisjoner».
Riveros ønsker å videreutvikle modeller for koding og registrering/notasjon som kan stimulere barns egne komposisjoner og formidling av egne komposisjoner. Prosjektet er svært lovende og bygger på hennes erfaringer som musikkskolelærer.
Nøkkelord
Kontakter
Agnieszka J. BrynKommunikasjonsjef
Tel:922 15 646ajb@kulturtanken.noBilder
Lenker
Om Kulturtanken
Følg pressemeldinger fra Kulturtanken
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturtanken på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kulturtanken
Disse får tilskudd til pilotmidler knyttet til «Krafttak for mangfold i kulturfrivilligheten»2.12.2024 13:54:16 CET | Pressemelding
12 prosjekter med stor overføringsverdi skal bidra til større inkludering for barn og unge i kulturlivet.
Disse får tilskudd til styrket medvirkning i kultur- og fritidsaktiviteter26.11.2024 06:02:00 CET | Pressemelding
Nordnorsk Design- og Arkitektursenter og Trøndelag fylkeskommune tildeles 500 000 kroner hver til utvikling av prosjekter.
Stor interesse for tilskuddsordninger for mangfold, inkludering og medvirkning5.11.2024 06:10:00 CET | Pressemelding
157 søkere søkte om tilskudd for til sammen nær 70 millioner kroner.
8,3 millioner kroner ekstra til litteratursatsing i DKS3.10.2024 05:55:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen bevilger 43,4 friske millioner for å gi barn og unge større leselyst og flere bøker. 8,3 millioner av disse midlene går til å styrke litteraturformidlingen gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS).
Utlysning: Tilskudd for styrket medvirkning i kultur- og fritidsaktiviteter16.9.2024 06:05:00 CEST | Pressemelding
Søk midler til modellutforming for styrket medvirkning fra barn og unge i det lokale fritidstilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom