Møte for europeiske mediemyndigheter i Antwerpen
EPRA (European Platform of Regulatory Authorites) består av 55 ulike mediemyndigheter fra 47 land, og møttes denne uka fysisk for første gang på to og et halvt år.
I løpet av pandemien har EU behandlet flere viktig reguleringer på mediefeltet: Russland har invadert Ukraina, EU har blokkert innhold russiske statskontrollerte medier og globale teknologigiganter er blitt en enda mer dominerende portvokter for informasjon. Plenarmøtet i Antwerpen var et etterlengtet møte, etter to år med bare digitale treffpunkter.
Sterkt møte med ukrainske mediemyndigheter
– Mediemyndighetene i Europa samarbeider tett. Det unike med EPRA er at mediemyndigheter som ikke er med i EU, også deltar. Vi har mye til felles, men også mange ulikheter. For Medietilsynet er dette en viktig arena, både for å kunne dele våre erfaringer og tiltak, og for å lære mer om den mediepolitiske konteksten i andre land, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet og styremedlem i EPRA.
Den ukrainske mediemyndigheten er medlem i EPRA, og holdt en sterk appell på møtets første dag. Norge er det eneste landet i EØS som ikke har vedtatt EU-sanksjonene mot russiske statskontrollerte medier, og Medietilsynet redegjorde for bakgrunnen for den norske beslutningen. Samtidig var det anledning til å gi sterk støtte til ukrainske mediers viktige arbeid, under svært vanskelige vilkår. Ifølge den ukrainske myndigheten er 164 ukrainske kringkastere av radio og tv lagt ned, hvor flere av frekvensene er tatt over av russiske statskontrollerte medier.
Norges retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier ble presentert
Et annet tema på møtet i Antwerpen var beskyttelse av barn og unge mot markedsføring i sosiale medier, med særlig vekt på mathelse og kroppspress. Under denne sesjonen orienterte Medietilsynet og Anfo om Norges ordning med etiske retningslinjer mot kroppspress rettet mot barn og unge i sosiale medier.
Medietilsynet presenterte også hovedpunkter fra sin utredning om NRK og mediemangfold, som det er stor interesse for blant andre europeiske mediemyndigheter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom