Moskva er vertskap for internasjonale konferanse - The Arctic: Developments from the Perspective of the Humanities

Den internasjonale konferansen 'The Arctic: Developments from the Perspective of the Humanities' finner sted i Moskva 15 –16. februar som en av flere hovedarrangementer for Russlands formannskap i Arktisk råd i 2021–2023, som arrangeres av Roscongress Foundation.

Hovedmålet med konferansen er skape en internasjonal og tverrfaglig plattform for å presentere resultatene av forskning innen samfunnsvitenskap og humaniora i Arktis, utveksle erfaringer om tverrfaglig forskning i den arktiske regionen, samt identifisere utsikter for videre involvering av humanistiske forskere i å implementere de sentrale sosioøkonomiske prioriteringene i regionen.

Under arrangementet vil eksperter diskutere spørsmål som historie, lingvistikk, kunst, etnografi og humanitære aspekter ved naturvitenskap i et forsøk på å finne løsninger på de presserende utfordrimgene som befolkningen i Arktis står overfor og ønske om å bevare sin kulturarv. I løpet av to dager vil rundt 120 rapporter bli presentert fordelt på 20 seksjoner, inkludert på områder som 'Lingvistikk og sosiolingvistikk', 'Historie om utviklingen av den arktiske og interkulturell kommunikasjon i regionen', 'Kunst og folklore i regionen', ´Folk i nord', og 'Humanitære aspekter ved biologi, psykologi og kultur for befolkninger i sirkumpolare regioner'. Konferansen vil også inkludere fire plenumssesjoner og en filmvisning av «Arctic Collection» av dokumentarfilmskaperen Boris Dvorkin.

- Omfanget av vitenskapelig utvikling i dag, inkludert studier som en del av den humanitære diskursen, gjør ikke bare historikere, antropologer og arkeologer i stand til å studere Arktis, men også representanter for humaniora, som kulturvitere, lingvister og filologer. Dette er spesielt verdifullt og interessant for Moscow State Linguistic University, som en av de eldste lingvistiske vitenskapelige skolene. Arktis status som en strategisk viktig region for den sosiale og humanitære sfæren i Russland og hele verden, sammen med den solide erfaringen innen tverrfaglig forskning som vi og våre partnere har opparbeidet, bidro til å tiltrekke mer enn 180 foredragsholdere til konferansen, sa Irina Krayeva, professor ved og rektor for Moscow State Linguistic University.

Ledende forskere, representanter for det russiske utdannings- og vitenskapsdepartementet, det russiske utenriksdepartementet og diplomatiske oppdrag fra arktiske land, inkludert Danmark, USA og Finland, skal delta på konferansen.

Deltakere inkluderer:

• Valery Tishkov, akademiker og vitenskapelig direktør ved Russian Academy of Sciences (RAS) Institute of Ethnology and Anthropology
  • Alexander Chubaryan, RAS-akademiker og vitenskapelig direktør ved RAS Institute of World Histor
  • Irina Krayeva, rektor ved Moscow State Linguistic University
  • Joel Erickson, direktør for Fulbright-programmet i Russland

Følgende arktiske forskere vil tale på konferansens plenumssesjoner: den danske arkeologen Orla Madsen, den britiske vitenskapsmannen Stephen Pax Leonard, den finske lingvisten Annika Pasanen, og medlemmer av det russiske vitenskapsakademiet Nikolay Vakhtin og Yevgeny Golovko.

Arrangørene av konferansen er det russiske Departementet for Vitenskap og Høyere Utdanning og Moscow State Linguistic University. Medarrangørene er RAS Institute of Linguistics, RAS Institute of World History og Institute of Translation.

En online sending av konferansen vil være tilgjengelig på den offisielle nettsiden til det russiske formannskapet: https://arctic-council-russia.ru/en/events/international-conference-the-arctic-developments-from-the-perspective-of-the-humanities/

Se Formannskapet til Arktisk råds offisielle sosiale medier:

VKontakte: vk.com/arctic_on
Instagram: instagram.com/arctic_on
Facebook: facebook.com/arcticonofficial
Twitter:twitter.com/ArcticON1
Telegram: t.me/arcticonofficial
Weibo: weibo.com/u/7728847725

Maria Istomina, +7 967 130-11-14
media@arctic-council-russia.ru

Akkrediteringen er åpen til kl 18.00 14. februar.

Om Det russiske formannskapet i Arktisk Råd

Det russiske formannskapet i Arktisk Råd
Press office of the Russian Chairmanship of the Arctic Council

Roscongress Foundation er en sosialt orientert, ikke-finansiell utviklingsinstitusjon og arrangør av landsdekkende og internasjonale konvensjoner og utstillinger, og næringslivs-, idretts- og kulturarrangementer. Det ble opprettet basert på en beslutning fra presidenten i Russland.

Stiftelsen ble etablert i 2007 med mål om å legge til rette for utviklingen av Russlands økonomiske potensial, fremme landets nasjonale interesser og styrke landets merkevare. En av stiftelsens roller er å evaluere, analysere og dekke spørsmål på den russiske og globale økonomiske agendaen. Det tilbyr også administrative tjenester, gir salgsfremmende støtte til forretningsprosjekter og tiltrekker seg investeringer, bidrar til å fremme sosialt entreprenørskap og veldedige initiativer.

Hvert år tiltrekker stiftelsens arrangementer deltakere fra 208 land og territorier, med mer enn 15 000 medierepresentanter. Stiftelsen drar nytte av analytisk og faglig ekspertise fra 5000 personer som jobber i Russland og i utlandet.

Stiftelsen samarbeider med ulike FN-grener, andre internasjonale organisasjoner og bygger samarbeid i flere formater med 165 økonomiske partnere, inkludert industri- og entreprenørskapsforeninger, finans-, handels- og næringsforeninger fra 76 land over hele verden og 154 russiske offentlige organisasjoner, føderale og lovgivende organer.

Roscongress Foundation har Telegram-kanaler på russisk (t.me/Roscongress), engelsk (t.me/RoscongressDirect) og spansk (t.me/RoscongressEsp). Les mer på stiftelsens offisielle nettside: www.roscongress.org

Følg pressemeldinger fra Det russiske formannskapet i Arktisk Råd

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Det russiske formannskapet i Arktisk Råd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Det russiske formannskapet i Arktisk Råd