Modellutvalget for Norge er klart!

Det er nå klart at XPENG P7 vil tilbys i to versjoner i Norge. Begge vil ha en netto batterikapasitet på 80 kWt, og toppversjonen kommer med firehjulsdrift.

For få dager siden ble det annonsert at XPENG P7 endelig er klar for Norge. Nå kan importøren Zero Emission Mobility også røpe hvilke modeller norske bilkunder kan velge mellom.

- Med sportslig, spennende design, lang rekkevidde og firehjulstrekk er P7 en bil vi har svært høye forventninger til. Bilene vil være svært godt utstyrt med mye utstyr som standard. Sportsseter i nappaskin, en perfekt vinklet 14,96 tommers berøringsskjerm og et særdeles delikat interiør er bare noe kunden vil oppleve i det de setter seg inn i en P7, sier Espen Strømme som er daglig leder i Zero Emission Mobility.

En spesialutviklet aluminiumstype gir bilen en lav vekt og hver detalj på bilen er optimalisert for en lavest mulig Cd-verdi. Aktiv frontgrill, innfellbare dørhåndtak, rammeløse vinduer, nedtrukket panser, aerodynamiske sidespeil, tilbaketrukket A-stolpe og et unikt understell gjør at bilen måles til en Cd-verdi på 0,236. Understellet er utviklet i samarbeid med en ledende europeisk sportsbilprodusent.

XPENG P7 med bakhjulsdrift har en estimert rekkevidde på hele 530 km etter WLTP-standarden, mens versjonen med firehjulsdrift er estimert til 470 km, etter samme standard. Batteriet baserer seg på unik og bransjeledende batteriteknologi som er utviklet av XPENG og som er optimert for raskere lading og høy ytelse. Utstyrt med intelligent termisk styring, mestrer batteriet driftstemperaturer fra –30 ℃ til 55 ℃. Det passer norske forhold godt.

XPENG P7 kommer også med CCS-tilkobling. Dette sikrer raskere lading, der bare 15 minutters lading vil kunne gi 120 km rekkevidde. I tillegg kommer XPENG P7 med både førerassistenten XPILOT 2.5 og XPENGs eget operativsystem, Xmart OS. I likhet med allerede lanserte G3 vil P7 også bli oppdatert gjennom hele bilens levetid gjennom OTA-oppdateringer. Dermed er eieren sikret at bilen alltid har den siste teknologien tilgjengelig.

Den anerkjente danske lydsystemprodusenten Dynaudio har utviklet et helt unikt tilpasset lydsystem for XPENG P7. Surround-lyden leveres av 18 høyttalere, hvorav to diskant-høyttalere heves opp fra dashbordet når bilen startes. Førersetet har integrerte høyttalere i nakkestøtten som gjør at sjåføren kan ha både telefonsamtaler og få veibeskrivelser fra førerassistentsystemet uten å forstyrre passasjerene. I kombinasjon med svært god støydemping, sikrer Dynaudios lyddesign en helt unik lydopplevelse. XPENG P7 har 13 innvendige detaljlys som også er programmert for å understreke lydbildet i bilen.

- XPENG P7 blir en sportslig, komfortabel og trygg bil med fantastiske kjøreegenskaper som rekker langt. Bilen er bygget med et høyteknologisk utgangspunkt, og grundig testet over flere måneder på norske og europeiske veier. Med suveren fremkommelighet, bransjeledende førerassistentsystemer, lang rekkevidde, særdeles god komfort og en raus utstyrsliste som standard, er vi sikker på at interessen for XPENG P7 blir svært god, sier Strømme

- Det norske markedet er veldig viktig for oss, både med tanke på teknologiutvikling og bilens prestasjoner. Norge er et modent elbilmarked der kundene vet hva de krever av en elbil, og vi kan på en ordentlig måte teste hvordan bilene våre mestrer det tøffe, norske klimaet. Norge det første markedet i Europa som får XPENG P7 på veiene, og det markerer en absolutt milepæl for oss. XPENG P7 er flaggskipmodellen, og vil være banebrytende i sin klasse, sier Leon HE, Vice President International Business, i XPENG.

Prisene på de ulike XPENG P7 modellene er enda ikke fastsatt, men Strømme bekrefter at de vil være svært konkurransedyktige.

- Det er ingen tvil om at XPENG P7 skal gi mye bil for pengene. Det uavhengige analyseselskapet JATO vurderte at vår første modell, XPENG G3, ga nesten 100 000 kroner i bedre verdi enn konkurrentene. P7 skal ikke bli noe dårligere, avslutter Strømme

Informasjon, vennligst kontakt:

Espen Strømme, Daglig leder i Zero Emission Mobility AS.