NAF

Miljødekk gir dårligere sikkerhet

Del
Det er fristende å velge dekk med lav rullemotstand til elbilen for å få lengre rekkevidde, men det går utover sikkerheten, viser NAF-magasinet Motors ferske sommerdekktest.
Bremsetesten på våt asfalt gjennomføres i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten ti meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke. (Foto: Fredrik Diits Vikström)
Bremsetesten på våt asfalt gjennomføres i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten ti meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke. (Foto: Fredrik Diits Vikström)

- Sommerdekktesten viser at man kommer lengre på flere måter. Elbilen kommer lengre, men det blir jammen bremselengden også, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Flere miljødekk eller eco-dekk var med i testen til Motor. Fra dekkprodusentene Nokian, Michelin og Continental var både ordinære sommerdekk og eco-dekk med. Forskjellene var store på bremselengde og veigrep, særlig i sving på våt vei.

- Akkurat disse to egenskapene til dekkene er viktige for trafikksikkerheten, slår Sødal fast. - Miljødekkene er betydelig dårligere enn de beste dekkene i testen på sikkerhet, fortsetter han.

10 meter forskjell i bremselengde

I bremsetesten på vått føre var forskjellen mer enn en billengde mellom bilen med det beste miljødekket og bilen med dekkene som var testens beste i denne delen. Det dårligste miljødekket var over to billengder unna.

- Bremsetesten var i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten ti meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke, sier NAF-rådgiveren.

Mister veigrep på våt vei

Miljødekkene bød også på overraskelser ved at de mistet grepet lett da de ble kjørt i sving på vått underlag. Da snakker vi ikke om en krapp sving, men en slak sving som skal være uproblematisk å forsere med gode dekk i 100 kilometer i timen. Eco-dekkene fra Michelin mistet veigrepet helt og bilen var på vei ut av testbanen, mens eco-dekkene fra Continental mistet grepet og bilen fikk en 360-graders snurr i samme slake sving.

- Det er særlig på våt vei at eco-dekkene skiller seg negativt ut. Akkurat dette føret er det som skiller de trafikksikre dekkene fra de som ikke er det, sier Nils Sødal. - Så selv i 2022 er det sånn at for å lage dekk som senker drivstofforbruket, må produsentene kompromisse på sikkerheten, fortsetter han.

Lav rullemotstand på dekkene er særlig aktualisert med elbiler. Rekkevidden betyr mer når man kjører elbil enn en diesel-bil med stor drivstofftank.

- Dekkvalget står mellom lengre rekkevidde eller god sikkerhet. Det er viktig å huske at dekkene er bilens eneste kontakt med bakken. Derfor bør de være av god kvalitet og sikkerheten er viktig både for deg og dine, og ikke minst dine medtrafikanter, sier Nils Sødal. - Derfor er det lurt å sjekke hva slags dekk elbilen du vurderer å kjøpe leveres med. Og trenger du nye sommerdekk til elbilen må du vurdere hva som er viktigst; lengre rekkevidde eller sikkerhet, avslutter han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bremsetesten på våt asfalt gjennomføres i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten ti meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke. (Foto: Fredrik Diits Vikström)
Bremsetesten på våt asfalt gjennomføres i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten ti meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke. (Foto: Fredrik Diits Vikström)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye