Miljødekk gir dårligere sikkerhet

- Sommerdekktesten viser at man kommer lengre på flere måter. Elbilen kommer lengre, men det blir jammen bremselengden også, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere miljødekk eller eco-dekk var med i testen til Motor. Fra dekkprodusentene Nokian, Michelin og Continental var både ordinære sommerdekk og eco-dekk med. Forskjellene var store på bremselengde og veigrep, særlig i sving på våt vei.
- Akkurat disse to egenskapene til dekkene er viktige for trafikksikkerheten, slår Sødal fast. - Miljødekkene er betydelig dårligere enn de beste dekkene i testen på sikkerhet, fortsetter han.
10 meter forskjell i bremselengde
I bremsetesten på vått føre var forskjellen mer enn en billengde mellom bilen med det beste miljødekket og bilen med dekkene som var testens beste i denne delen. Det dårligste miljødekket var over to billengder unna.
- Bremsetesten var i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten ti meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke, sier NAF-rådgiveren.
Mister veigrep på våt vei
Miljødekkene bød også på overraskelser ved at de mistet grepet lett da de ble kjørt i sving på vått underlag. Da snakker vi ikke om en krapp sving, men en slak sving som skal være uproblematisk å forsere med gode dekk i 100 kilometer i timen. Eco-dekkene fra Michelin mistet veigrepet helt og bilen var på vei ut av testbanen, mens eco-dekkene fra Continental mistet grepet og bilen fikk en 360-graders snurr i samme slake sving.
- Det er særlig på våt vei at eco-dekkene skiller seg negativt ut. Akkurat dette føret er det som skiller de trafikksikre dekkene fra de som ikke er det, sier Nils Sødal. - Så selv i 2022 er det sånn at for å lage dekk som senker drivstofforbruket, må produsentene kompromisse på sikkerheten, fortsetter han.
Lav rullemotstand på dekkene er særlig aktualisert med elbiler. Rekkevidden betyr mer når man kjører elbil enn en diesel-bil med stor drivstofftank.
- Dekkvalget står mellom lengre rekkevidde eller god sikkerhet. Det er viktig å huske at dekkene er bilens eneste kontakt med bakken. Derfor bør de være av god kvalitet og sikkerheten er viktig både for deg og dine, og ikke minst dine medtrafikanter, sier Nils Sødal. - Derfor er det lurt å sjekke hva slags dekk elbilen du vurderer å kjøpe leveres med. Og trenger du nye sommerdekk til elbilen må du vurdere hva som er viktigst; lengre rekkevidde eller sikkerhet, avslutter han.
- Hele sommerdekktesten til Motor finner du her
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom