Milepæl for det grønne skiftet til havs
I dag markeres milepælen med underskriving av kontrakten mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord på 1,6 milliarder kroner. Kontrakten gjelder i ti år fra 1. januar 2024.
Innkjøpsmakt til omstilling
– Det er ikke lenge siden mange ville sagt at det ikke var mulig å drifte elektrisk ferje på en så lang og krevende strekning, men nå gjør vi det! Det grønne skiftet i ferjedriften er et resultat av at Statens vegvesen bruker sin innkjøpsmakt, samtidig som rederiene tar utfordringene, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.
Fra sitt kontor i Tromsø har han det øverste ansvaret for landets 16 riksvegferjesamband. Av disse ligger fire i Nord-Norge; og snart er alle miljøvennlige.
Nå er det snakk om ferjesambandet Bognes – Lødingen, som krysser Vestfjorden på riksveg 85 i Nordland.Torghatten Nord skal drifte sambandet de neste ti årene, og i dag ble kontrakten signert i Tromsø.
Ombygging og nybygg
Torghatten Nord er et selskap i Torghatten-konsernet, og skal være operatør på ferjesambandet i 10 nye år framover.
– Grønn teknologi og bærekraft er et satsingsområde for oss og hele konsernet. Jeg er svært fornøyd med at vi har landet kontrakten og kan fortsette driften av det mest trafikkerte ferjesambandet i Nord-Norge, sier adm. direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.
– Overgang til helelektriske ferjer er en viktig del av det grønne skiftet i vår bransje og vi ser fram til å drive Lødingen – Bognes med en kombinasjon av nybygg og ombygde eksisterende ferjer, legger han til.
I tillegg til at de nye hovedferjene skal drives med nullutslippsteknologi, økes både kapasiteten og frekvensen i sambandet.
Blant annet vil sommersesongen forlenges med fire uker, slik at det vil være tre fartøy i sambandet fra juni og ut august. Sommerfartøyet er også større enn det som brukes i dag.
Fire konkurrenter
Kontrakten gjelder for ti år, fra 2024 - 2033. Det var fire store rederier som deltok i konkurransen, hvor Torghatten Nord leverte et tilbud på 1.535.282.000 kroner.
Norled AS leverte det nest laveste tilbudet på 1.593.395.895 kroner, deretter fulgte Fjord1 ASA med 1.667.938.089, mens Boreal Sjø AS lå høyest med sitt tilbud på 2.048.425.000 kroner.
Klimavennlig i Nord-Norge
Snart er alle riksvegferjene i Nord-Norge klimavennlige.
Tidligere i år signerte Statens vegvesen kontrakt med Fjord1 for nullutslippsferjer på sambandene Bognes – Skarberget på E6 og Drag – Kjøpsvik på rv. 827.
Senere kommer også Bodø – Røst – Værøy – Moskenes på rv. 80, hvor nyskapende hydrogenteknologi vil bli tatt i bruk i større grad enn noen gang tidligere.
Slik er vår ferje-innovasjon
Les mer om Statens vegvesens satsing på innovasjon i ferjedriften her:
Digital og automatisert drift på Lavik-Oppedal om få år? | Statens vegvesen
Verdens første hydrogenferje ble Ship of the year | Statens vegvesen
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn LaksforsmoDivisjonsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:41412925bjorn.laksforsmo@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mulig lengre tunnel gir utsatt planforslag på E3918.12.2024 15:26:47 CET | Pressemelding
Planforslaget for E39 Astad-Bjerkeset kommer over nyttår, da Statens vegvesen måtte gjøre tilleggsvurderinger av kostnadsoverslag og tunnellengde.
Stadig flere nullutslippskjøretøy18.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
88,1 prosent av alle nye førstegangsregistrerte personbiler hittil i 2024 er nullutslippsbiler.
Tjeldsundbrua blir lysregulert ut februar18.12.2024 09:53:39 CET | Pressemelding
Alle pendellager på Tjeldsundbrua på E10 må byttes ut. I tillegg til lysregulering, vil det fra slutten av januar bli kortere perioder med nattestenging av brua.
Signerte samarbeidsavtale om Norges første hydrogengraver18.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen.
Nå går rv. 3 trafikken over nye Tunna bru17.12.2024 14:57:13 CET | Pressemelding
Norges lastebileierforbund har vært en pådriver for å bygge ny veg langs og over Tunna nord for Tynset. Tirsdag klippet regionsjef Guttorm Tysnes snora for den nye vegen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom