Midlertidig bad på Økern er klart for byggestart - Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har signert kontrakt med Askim Entreprenør AS

Fram til Tøyenbadet etter planen står klart i 2023, vil idretten og publikum få et midlertidig bad på Økern. Det midlertidige badet på Økern er planlagt ferdigstilt vinteren 2021. Kontrakt med Askim Entreprenør AS ble signert torsdag 25. juni og byggingen starter til høsten.

-        Byrådet skal bygge tre nye bad i Oslo, og mens vi bygger det nye Tøyenbadet skal et midlertidig bad på Økern ivareta noe av bassengkapasiteten. Vi ber folk være tålmodige med at det blir noen magre år for svømming fram mot 2023, men håper bassenget på Økern kan hjelpe på idrettens behov, og også gi et tilbud til publikum i helgene, sier Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Når Tøyenbadet åpner vil det midlertidige badet på Økern flyttes. Dette er en del av Oslo kommunes satsning på gjenbruk og miljø.

-        Det midlertidige badet på Økern er et godt eksempel på gjenbruk. Badet bygges slik at det fullt ut kan settes opp og gjenbrukes et annet sted når Tøyenbadet åpner igjen. Dette er helt i tråd med byrådets miljøprofil, sier Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap.

Byggestart er planlagt høsten 2020 og med ferdigstillelse vinteren 2021. Det er Kultur- og idrettsbygg Oslo KF som er byggherre.

-        Vi er glade for å ha signert kontrakten med Askim Entreprenør AS. Miljøaspektet har vært viktig for oss i valg av entreprenør. Askim Entreprenør AS har levert gode løsninger for anleggsfasen og en miljøplan for arbeidet. Blant annet skal massene gjenbrukes på området. Dette var viktige aspekter for oss i valg av leverandør, sier Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Askim Entreprenør AS er et datterselskap av AE Gruppen AS.

-        Askim Entreprenør AS er glad og stolt over tilliten vi har fått gjennom denne kontrakten. Miljø er en stadig viktigere faktor ved bygging i hele landet og i Oslo spesielt. Vi ønsker å være blant de aller beste på miljø i anleggsarbeid, ved blant annet å ta i bruk ny teknologi etter hvert som det blir tilgjengelig. Vi gleder oss til å komme i gang, sier Thor-Ole Riiser, administrerende direktør i Askim Entreprenør AS.

Hvem bygger midlertidig bad på Økern

Byggherre:          Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Arkitekt:              NUNO Arkitekter AS
Entreprenør:      Askim Entreprenør AS
Byggeperiode: 2020 – 2021
Miljø og energi: Kommunens anleggsplasser er fossilfrie. Badet flyttes og kan gjenbrukes når Tøyenbadet åpner.