Metaller verifisert grønne ved bruk av blockchain

Hydros kunder skal kunne foreta grønnere kjøpsbeslutninger basert på fakta – ikke luftige, grønne løfter. Det er i alle fall målsettingen i et pilotprosjekt hvor Hydro og DNV nå arbeider sammen for å gjøre nytte av de mulighetene blockchain teknologien representerer.
Hydro implementerer blockchain-baserte Tag. Trace. Trust. tjenesten utviklet av DNV. Tjenesten setter hvem som helst i stand til å sjekke gyldighet, data, opprinnelse og autentitet på et produkts miljøprofil.

«Vi ser at våre kunder og deres kunder igjen etterspør pålitelig informasjon som dokumenterer fotavtrykket til våre materialer og til vår produksjon. Formålet med denne piloten er å teste en plattform som støtter produsenter og merkevarer med å underbygge deres løfter for å oppnå bærekraftsmålene. Dette blir gjort gjennom verifisert data. Dette gjør det også mulig å spore metaller fra fabrikkporten og helt til de når frem til kunden,» sier Bjørn Kjetil Mauritzen, Head of Sustainability i Hydro.

Fokus på mer bærekraftige produkter, standarder og drift har økt betydelig de seneste årene. Med mengden informasjon og forskjellige standarder tilgjengelig har det blitt viktigere enn noen sinne å gi kundene tilgang til fakta som dokumenterer kvalitet og som gir de informasjon om produktets livsløp – alt som har skjedd med det enkelte produktet kunden har skaffet seg.

Dette gjør at kundene kan gjøre grønnere kjøpsbeslutninger basert på fakta og ikke bare grønne løfter!

Tag. Trace. Trust

«Løsningen muliggjør at aluminiumens produktpass, med sin unike digitale ID koblet til produktet, viser nøkkelfakta om bærekraft som lav-karbonaluminium og produktets andel av skrapmetall,» forklarer Lin Jacobsen Hammer, Business Development & Sustainability Manager in DNV-Business Assurance.

Fra råmateriale til en parkbenk
I pilotfasen, vil Hydro og DNV jobbe med produsenten av utendørsmøbler Vestre. Bedriften bruker Hydro CIRCAL i enkelte møbelserier. Produktdata lagret på den nye plattformen gir bedriften og deres kunder full innsikt og dermed sporbarhet av aluminiumen og dens CO2-utslipp fra råmateriale til ferdig benk i en offentlig park.

Neste steg i det pilotprosjektet som nå er igangsatt, er å se på erfaringen fra piloten for å evaluere hvordan Hydro kan implementere plattformen som et standardisert verktøy. Målet vil videre være å rulle ut plattformen til et bredt spekter kunder. Når?

«Til syvende og sist er denne piloten muliggjort av alt arbeid investert i våre grønne merkevarer gjennom årene. Vi kan derfor utforske hvordan nye teknologier kan dele nøkkeldata med markedet og bevisste konsumenter – presentert på en måte de forstår og har tillit til – som en del av vår bærekraftsagenda,» sier Jørgen Hansson, prosjektleder i Hydro.

Hydro planlegger å iverksette denne piloten tidlig i 2021.

FAKTABOKS
Hva er blockchain?
Blockchain er en teknologi som muliggjør at data først blir validert og deretter lagret som en uforanderlig «blokk» i et nettverk av noder. Disse utgjør en digital database bygget på en distribuert transaksjonshovedbokteknologi. Blokkjeden som dannes er uforanderlig fordi hver «blokk» valideres basert på tilsvarende «blokk» lagret i den foregående noden. Dette gjør den nær sagt umulig å endre fordi det krever at man også endrer alle foregående blokker. Og hver «blokk» valideres av en algoritme som sikrer replikasjonen i alle nettverkets noder. Tredjeparts validering av dataintegritet og selve datagrunnlaget bygger ekstra tillit til at produktpåstander er godt dokumentert og til å stole på.

Hvordan kan blockchaindrevede systemer underbygge karakteristikk- og ansvarligproduksjons påstander?
En produsent kan dokumentere produktkvalitet, miljøpåvirkning og bærekraftsforbedringer som er spesifikke for egne produkter og gjøre dem tilgjengelige i et blockchain-basert økosystem. Dette skaper en differensiering i et konkurransepreget marked som i økende grad skal sikre transparens og økt tillit gjennom tredjepartsvalidering av bærekraftspåstander.

Tilliten og sikkerheten bygger på 3 faktorer:

1. Hvert sertifikat eller produktpass er utstyrt med en unik digital identitet og kan derfor spores.
  2. Dokumenter utstyrt med en slik bekreftelse er derfor 100% autentiske og unike og trygt lagret på blokchainen.
  3. Hvem som helst kan enkelt spore dets opprinnelse til kilden og sjekke detaljer på blockchain.

OM HYDRO
Hydro – Energi og aluminiumsselskapet
Hydro er et ledende industriselskap som driver forretning og bygger partnerskap for å bidra til en mer bærekraftig framtid. Vi utvikler indstrier som utgjør en forskjell for mennesker og samfunn.

Siden 1905 har Hydro gjort naturressurser om til verdifulle produkter for mennesker og bedrifter, og skapt en sikker og trygg arbeidsplass for over 34,000 ansattte på mer enn 140 steder i 40 land. I dag eier og drifter vi forskjellige forretningsområder og invisterer basert på bærekraftige industrier. Gjennom sin virksomhet er Hydro tilstede i en rekke markeder som aluminium, energi, resirkulering av metall, fornybar energi og batterier, underbygget av en unik mendge kunnskap og kompetanse.

OM DNV
DNV er en uavhengig globalt sertifiserings og verifiserings levrandør i mer enn 100 land. Gjennom våre sertifisering, verifikasjon, trening og digitale tillitsløsninger, hjelper DNV bedrifter med å håndtere risiko og sikre bærekraftig hos organisasjoner, mennesker og verdikjeder innen alle industrisekstorer.

Ved å kombinere teknisk, digital og industriekspertise, bidrar DNV med utvikling av økosystemer som hjelper organisasjoner å takle dagens transformasjoner på en tillitsvekkende og bærekraftig måte. Med røtter som strekker seg tilbake til 1864, er DNV fortsatt drevet et formål om å sikre liv, verdier og miljøet.