Mer lokalmat, vegetar og overskuddsmat

Fokus på miljø, dyrevelferd og helse har ført til en økning i veganske og vegetariske produkter på 46 prosent i MENY i 2019, mot 2018. Eksempelvis ble det i fjor sommer solgt dobbelt så mange vegetarburgere som året før. Selv før jul, hvor nordmenn handler tradisjonelt, økte salget av veganske og vegetariske produkter betydelig.
- Vi solgte mer nøttesteik denne jula enn noen gang før, og fikk også oppsiktsvekkende mange kundehenvendelser på denne steika. Interessen er fortsatt størst blant yngre, og mest i storbyene, sier Horn Hynne, og legger til at et stadig rikere og bedre utvalg av plantebaserte alternativer også bidrar til veksten.
Lokalmat med unik identitet
Også lokalmat er blitt mer trendy. I 2019 økte MENYs salg av lokalmat med hele 5,9 prosent mot 2018. I inneværende år vil MENY nå en omsetning på over en milliard kroner på denne varekategorien.
- Folk er mer opptatt av hvor maten kommer fra. De vil ha varer med lokal identitet, unike historier og gjerne støtte lokalt næringsliv. Denne trenden tror vi vil forsterke seg i årene fremover. Vi jakter kontinuerlig på nye, unike norske matskatter, sier Horn Hynne.
Tonnevis med mat reddet
Matsvinn har også preget 2019, ikke uten grunn. I dag kastes en tredjedel av all mat som produseres, noe som hverken er bra for miljøet eller økonomien. MENY har som mål å halvere sitt matsvinn innen 2025, målt mot 2015. I 2019 kastet MENY 1 147 tonn mindre enn i 2018.
- Vi merker økt bevissthet blant kundene. Posene med overskuddsmat, som legges ut i appen Too Good To Go, rives bort. Og nedprisingsvarene blir også raskt borte, sier Horn Hynne.
100 MENY-butikker er nå tilknyttet Too Good To Go, og disse har til sammen reddet 107 000 matporsjoner i 2019 – dobbelt så mye mat ble reddet, mot året før. MENY og kundene berget i fjor dessuten 550 tonn butikkstekte brød ved å kjøpe dem neste morgen til halv pris («Gårsdagens brød») og 250 tonn singel frukt og grønt i egen kurv til kr. 10 pr kg («Omplassert frukt og grønt»). I denne kurven ender blant annet fine varer som har ligget i en pakke med ødelagte varer.
Plastkutt
Å redusere unødvendig plast, er et kontinuerlig arbeid og mange enkeltstående tiltak. Eksempelvis ble typiske piknik-artikler i plast fjernet i MENY-butikkene våren 2019; forbrukerpakninger med sugerør og bestikk ble erstattet med henholdsvis papp og tre, tilsvarende en årlig plastreduksjon på 11 tonn. Både småposene til frukt og grønt og butikkstekte brød/boller ble tynnere og mindre, tilsvarende en årlig reduksjon på henholdsvis 17 tonn og på 14,6 tonn.
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Tydelig trend mot renere råvarer og lokal smak3.7.2025 13:49:03 CEST | Pressemelding
Halvårstallene til MENY viser stor vekst i både lokalmat og ferskvarer i løsvekt. – Vi opplever at trenden mot rene råvarer og norske kvalitetsprodukter forsterker seg. Stadig flere går for ærlige og ekte produkter, sier kategoridirektør Einar Gundersen i MENY.
Her er finalistene i Norges største lokalmatpris23.6.2025 11:29:59 CEST | Pressemelding
Bringebær dyppet i sjokolade, en tradisjonell og ren påleggsserie, meieriprodukter på Jerseymelk, alkoholfrie plommedrikker, mer meieriprodukter på geitemelk og bærmottak for mer ville, norske bær. Seks lokalmatprodusenter er finalister i MENYs Matskattstipend 2025 og konkurrerer om 600 000 kroner.
MENY tar markedsandeler19.3.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
MENY har 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel i 2025. Dermed har kjeden utlignet tilbakegangen fra 2024. – I år, som i fjor, har vi vekst i kunder, løsvektdiskene og ferskvarer. Folk etterspør utvalg, kvalitet og en god handleopplevelse. Vi investerer mer enn noen gang i butikkporteføljen vår, sier viseadministrerende direktør Geir Hov i MENY
MENY Granholmen kåret til landets beste5.2.2025 18:10:12 CET | Pressemelding
MENY Granholmen i Sandefjord er kåret til «Årets butikk» 2024. – Å gå helt til topps blant våre 187 butikker sier alt om nivået og presisjonen. MENY Granholmen har god atmosfære, oser av matglede og har skyhøy score i kundeundersøkelser, sier Geir Hov, juryleder og konstituert kjedeleder i MENY.
Dette er trendene i 202427.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Proteiner er trendy, det samme er helmelk, fruktgodteri, alkoholfritt, lokalmat og pastaretten med feta. Plastposen er årets taper.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom