Mer effektiv håndheving av vegtrafikkreglene
I dag ble en ny forskrift om overtredelsesgebyr vedtatt. De overtredelsene som allerede avgjøres med gebyr er videreført i den nye forskriften, men det er også innført gebyr for flere overtredelser enn tidligere. Det gjelder særlig overtredelser av kjøre- og hviletidsreglene, men også enkelte andre overtredelser hvor gebyr anses egnet. Overtredelsesgebyrene skal kunne ilegges av Statens vegvesen og politiet.
– Mange av de overtredelsene som skjer i trafikken avdekkes av kontrollører i Statens vegvesen. Slik det fungerer i dag må flere av disse overtredelsene anmeldes til politiet for videre oppfølging. Det er ressurskrevende både for Statens vegvesen og for politiet. Vi ønsker derfor en mer effektiv håndheving, hvor Statens vegvesen skal kunne ilegge et gebyr på stedet i flere saker enn i dag, hvor det ikke er nødvendig med politiets etterforskningskompetanse, sier Hareide.
Foretak i større grad ansvarlig
I den nye forskriften er det også foreslått å holde eier av kjøretøyet, typisk transportforetaket, ansvarlig i større grad enn tidligere. For enkelte overtredelser vil foretaket være ansvarlig på lik linje med føreren, og ved overtredelser av kjøre- og hviletidsreglene vil foretaket ilegges et eget overtredelsesgebyr.
– Ansvarsreglene vil bidra til å gjøre foretaket bevisst sitt ansvar for å sikre at reglene overholdes. Dette er også et viktig grep for å sikre at overtredelsesgebyret faktisk betales. Når foretaket er holdt ansvarlig for overtredelsesgebyret, kan nemlig kjøretøyet holdes tilbake hvis det er nødvendig for å sikre betaling. Det er særlig inndriving av bøter og gebyrer på tvers av landegrensene som kan være utfordrende uten denne muligheten, sier Hareide.
De nye reglene vil kunne tre i kraft 1. september 2021. Dette henger sammen med systemendringer som Statens vegvesen må gjøre i sitt kontrollverktøy, men vil også gi alle som berøres av endringene tid til å innrette seg.
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
Høring: Regjeringen ber om innspill om fremtidens flyrutetilbud26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– For regjeringen er det viktig at folk skal kunne bo og leve gode liv i hele landet, og i distriktene er det regionale flytilbudet avgjørende. Derfor vil vi nå se på hvordan vi best mulig kan legge til rette for et enda bedre flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende og for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Regjeringen vil sikre et godt transportsystem for alle langs kysten26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Regjeringen ønsker å sikre et best mulig kysttransportsystem – også i fremtiden. Det er viktig med god og effektiv transport av både gods og passasjerer langs kysten. Derfor har Oslo Economics utredet transport- og miljøaspekter i kystrutetjenesten. Nå ønsker vi å invitere til en åpen høring av rapporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom